Wat is de allersnelste processor?

Ik bedoel niet de i7 maar de snelste van de wereld b.v die in super computer worden gebruikt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Blue Gene nog altijd snelste computer ter wereld.
Bij IBM hebben ze sinds hun snelheidsrecord in maart dit jaar duidelijk niet stil gezeten. Sinds die maand heeft het bedrijf de snelheid van Blue Gene opgevoerd van 135.5 teraflops naar 136.8 teraflops. IBM verwacht dat ze ook in de volgende editie van de lijst bovenaan zal staan. Het bedrijf verwacht tegen die tijd het systeem twee keer zo groot gemaakt te hebben. "Onze verwachting is dat Blue Gene tegen die tijd 270 tot 280 teraflops kan draaien," aldus Dave Turek van IBM.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Cray Jaguar met 1.759 PFLOPS.
AWM
14 jaar geleden
Daarvoor worden een hoop "gewone" processoren parallel geschakeld. Een taak wordt over verschillende processoren verdeeld. Hetzelfde gebeurt met bijvoorbeeld een quadcore die je in de winkel kan kopen.

Volgens Wikipedia is de Cray XT5 de snelste computer ter wereld. Geen quadcore maar een 224,256core. Goed voor maar liefst 1.75 petaflops. :O
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOS ALAMOS - De firma IBM heeft de snelste computer ter wereld gebouwd. De machine, Roadrunner genaamd, kan meer dan 1 biljard (miljoenmaal miljard) berekeningen per seconde uitvoeren. Dat meldde de New York Times maandag.

De computer, die 133 miljoen dollar (84 miljoen euro) gekost heeft, wordt ondergebracht bij de Los Alamos National Laboratory in New Mexico.

De eerste opdracht voor de machine is het doorrekenen van ingewikkelde modellen voor klimaatverandering. Daarna moet Roadrunner de Amerikaanse voorraad kernwapens gaan beveiligen.

De computer is twee keer zo snel als de krachtigste computer tot nu toe. Ter illustratie: "Als alle 6 miljard mensen op aarde 24 uur per dag en zeven dagen per week met een rekenmachine berekeningen zouden uitvoeren, dan hebben ze 46 jaar nodig om te doen wat de Roadrunner in één dag kan," aldus het hoofd van de Amerikaanse overheidsdienst voor kernwapenveiligheid.

Dus daar zit een pittige processor in, dat is zeker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 miljoen miljard berekeningen per seconde (flops) is nog altijd ongeveer 60% langzamer dan de Cray XT5.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van jouw noemen ze supercomputer die van mij PC, dus voor thuis. Voor de rest doet het er niet toe, iedere particulier is na een dag bankroet als een van die dingen heeft aangestaan (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ik deze PC ook gewoon bij bol.com bestellen? :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Jeroen! Goeie morgen! :P Is die foto een afbeelding van de computer in kwestie? Dan is het net zoiets als de Cray en moeilijk een PC te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze noemen het een pc en geen mainframe en humor moet er ook zijn (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Robin, den k het nie. Maar niet getuurd, via mijn werkgever kunnen wij hem wel leveren. Stuur maar een bankgarantie.