Waarom wordt de voeding van mijn laptop niet meer herkend?

Ik heb per abuis een andere, verkeerde voedingskabel gestoken in de oplaadpoort van mijn laptop. De voeding die ik er in gestoken had was van een externe harde schijf met een andere spanning, en outputwaarde.

Ik vrees dat dat de oorzaak is. Dat ik mogelijk dat voedingsonderdeel van de laptop heb 'gefrituurd'. Of in het slechtere geval, het bijbehorend onderdeel van het moederbord.

Want direct na die insteekactie, herkende hij zijn eigen, correcte voeding niet meer. Hi herkent wel de batterij, maar die is leeg, en daardoor kan hij niet daarop opstarten. Want ik zie wel de blauwe lichtjes van de batterij.

Maar het probleem is dus dat ik ook de batterij niet kan opladen doordat de voeding niet meer herkent wordt.

Is mijn laptop helemaal naar de klote, of kan ik het redden met een vervanging van desbetreffende voedingsonderdeel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat waren de kenmerken van de 2 voedingen (voltage, stroomsterkte) ? Heb je ook geprobeerd of de laptop werkt op de (correcte) netvoeding zonder dat de accu is geplaatst ?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Laad de batterij wel op als de laptop uit staat?

Antwoorden (1)

Beste,

de meeste laptops hebben +/- 19volt nodig. De meeste externe hdd's tussen de 5v-12v. De kans dat jij de laptop hebt "gefrituurd" is redelijk klein. Dat "frituren" gebeurt als er een te hoge voltage op komt (niet een te lage) Ik zou de laptop even een reset geven. Haal de batterij + adapter eruit en houd de aan/uit knop 30sec ingedrukt. Sluit vervolgens de adapter weer aan en kijk of dit werkt. Werkt het? Voeg de batterij weer toe en kijk in de toekomst uit ;)

Werkt niet? Controleer (multimeter) of de laptopadapter nog goed is. Hierna moet je naar je DC jack / moederbord kijken. Mocht je niet weten hoe dat gaat dan zijn er bedrijven die het voor je kunnen verhelpen (meestal rond de 50 a 100 euro) Laat maar weten.