waarom heb ik een hdd 32 gb aangeeft in windows verkenner en in werkelijkheid staat er op de hdd: 120GB, Hoe kan ik dit oplossen?

ik heb een:

- IDE Maxtor DiamondMax Plus 9 (120 GB) (Windows verkenner: 31,3 GB)
- IDE Maxtor DiamondMax 16 (80 Gb) (Windows Verkenner: 31,4 GB)

heb ik de jumpers verkeerd staan?;

- De Maxtor DiamondMax Plus 9 staat op: 'Master'
- De Maxtor DiamondMax 16 staat op: ' Cap Limit'

Zie: Schema jumpers

Toegevoegd na 8 minuten:
schijfbeheer; Kijken bij schijf 1 (Foto 2)
zie daarna: Eigenschappen van die schijf (Foto 1)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus in schijfbeheer zie je wel 120GB, maar in eigenschappen niet? Heb je al eens een schijfcontrole geprobeerd (onder dat tabbladje extra van eigenschappen)? Misschien dat alleen de vrije ruimte verkeerd wordt gerapporteerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kan het ook zijn dat 1 'platter' kapot is?
gvrox
10 jaar geleden
Het lijkt bijna alsof de schijf geformatteerd is zonder de "cap limit" of CLJ erop, en nu zit het er wel op, dus denkt Windows op basis van de partitie dat het 114GB is, terwijl er maar max 32GB aangesproken kan worden. Dat zal wel een keer fout gaan. Jumper eraf en voor de zekerheid opnieuw formatteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de hele schijf geformatteerd. Ik hem NIET op 'snelformatteren' gezet, dat kostte wel wat tijd maar hij doet het weer. Ook heb ik de jumpers eruit gedaan, blijkbaar kon dat gewoon ook. Bedankt voor de hulp en het mee denken!

Antwoorden (2)

Als je bijvoorbeeld een USB stick van 2GB koopt heb je nooit 2GB tot je beschikking. De stick of schijf zit ook nog vol met bestanden die er voor zorgen dat hij gelezen kan worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een vriend had wel eens zo een bestand verwijderd met als resultaat de de hele map leeg was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die "cap limit" heeft in ieder geval ermee te maken bij de ene drive; dit is namelijk om de drive te kunnen laten werken op moederborden met een wat ouder BIOS, die geen schijven aankunnen groter dan 32GB. Haal deze jumper eens weg en kijk dan of dit helpt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij de andere drive heet de jumper misschien "CLJ", die moet er dan ook uit.
gvrox