Wat is het verschil tussen een gaming moederbord en een gewoon moederbord?

Waarom zou men bijvoorbeeld voor een duur gaming moederbord gaan, en niet voor een goedkoop moederbord. Het gaat toch eigenlijk om de processor die je erin zit en geheugenslots enzo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gamemoederborden hebben vaak nieuwere en snellere technieken, zoals in de beginjaren van SATA-600 hadden vrijwel alleen gamemoederborden SATA-600, want dat is sneller. Het gaat niet om de processorsocket, want een bepaalde socket is niet per se sneller dan een andere socket. Je hebt inderdaad gelijk dat het om de processor gaat die je er zelf inzet, maar die moet wel dezelfde socket hebben als het moederbord.

Het beste antwoord

Niet alleen de snelheid van de processor, maar vooral ook de snelheid van het geheugen en de snelheid warmee het moederbord de procesor met het geheugen en de bus waarop o.a. de grafiesche kaart mee communiceerd maakt het (prijs) verschil van de verschillende moederborden.
Tevens de kwaliteit van de electronische componenten levert prijs en prestatie verschillen op.
Specifieke gaming borden hebben bovendien meerdere speciale slots voor grafische kaarten zodat er meer dan 1 grafische kaart ingebouwd kan worden.
Een PC voor gamen wordtdan o.h.a. op maat ( en budget) gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet aanwezig op een moederboard.
Dagelijks verkoop ik zo'n 760 moederboards kijk anders eens op mijn web shop www.alternate.nl of www.redcoon.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O ?? Dus geen 2x PCI-e 2.0 op de Asus Z87-WS
http://tweakers.net/pricewatch/348018/asus-z87-ws.html

Andere antwoorden (1)

Het verschil zit hem inderdaad in het type processor dat erin kan. Let er wel mee op dat sommige moederboards een ingebouwde video kaart hebben. Daar zit ook weer een snelheid aan gekoppeld.
Ook de resolutie is daarvan afhankelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gamers kiezen vaak voor een games moederboard omdat ze deze naar volledige eigen wil kunnen ingerichte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@bvbeurden, dat heeft er niets mee te maken, er zijn erg veel mensen die zelf hun PC samenstellen, in veel gevallen geen game-PC, maar om het feit dat het veel goedkoper is om hem zelf samen stellen. En je kunt alles naar eigen wens inrichten. Een ingebouwde videokaart is voor gamers eigenlijk nooit snel genoeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zeg ik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk eens op mijn sites www.alternate.nl en www.redcoon.nl en beantwoord dan aub Nog eens