Wat kan een NAS eigenlijk allemaal?

Ik zag een schema en daarbij zat alles zo'n beetje aan zo'n ding vast. De TV, de WII, de telefoon.... ze hebben het over fotoserver (wat is dat??? ) en weet ik wat nog meer.

Ik heb er een besteld, een dure volgens de blaadjes, en iemand komt alles aanleggen.
Alleen wil ik ook eens modern uit de hoek komen en eens laten aanleggen wat er ook mogelijk is ipv door "onwetendheid" maar 20% te gebruiken van wat zo'n ding kan.

Toegevoegd na 51 seconden:
DS209+II van Synology met snelle harde schijven van Hitachi

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, en hetvolgende zit er aan vast, of kan er aangekoppeld worden:

TV / WII / 6 computers / schotelantenne-receiver / cameras

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb een bedrijf ingeschakeld en die gaan dit installeren. Maar omdat ik er niets van weet dacht ik eens hier te gaan vissen.

En ja, ik heb een bestaand netwerk dat van de zaak doorloopt in prive, vandaar 6 tot 8 computers en mijn prive TV etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
2K

Het beste antwoord

Het was niet verstandig om iets aan te schaffen waarvan je niet weet wat het kan. Dat is hetzelfde als een fiets aanschaffen terwijl je niet kunt fietsen.

Maar ik zal proberen uit te leggen wat de opvolger van mijn DS209+ kan (jouw DS209+II dus ;))

Ik gebruik deze vooral als nas, dus een lokale opslagplaats voor al mijn data. Mijn mp3's, films, persoonlijke data.
Doordat deze nas aan mijn netwerk is verbonden kunnen alle apparaten, die ook op dit netwerk zitten, bij deze gegevens.

Via nieuwsgroepen kan ik direct films e.d. downloaden en vanaf firefox direct naar mijn nas sturen vanaf elke willekeurige pc/laptop.

Doordat er gebruik wordt gemaakt van DLNA kun je data laten synchroniseren met alle apparaten die ook van DLNA gebruik maken. In mijn geval kan ik draadloos een verbinding maken met mijn philips tv waardoor ik films van mijn netwerk kan bekijken op mijn tv.

De FTP server gebruik ik om data te kunnen bekijken vanaf alle pc's op de wereld. Zolang ik maar connectie maak naar mijn eigen netwerk thuis kan ik bestanden downloaden als ik op vakantie ben of op het werk zit.

Doordat ik 2 harde schijven in heb zitten heb ik een redelijk snelle doorvoer snelheid in RAID0, doordat deze 2 harde schijven de snelheid bundelen kan ik een doorvoersnelheid bereiken van 40 MB/sec als ik iets kopieer via het netwerk.

Via een externe aansluiting maak ik tevens backups op een externe schijf, je kunt het instellen dat dit dagelijks gebeurd, wekelijks of wat je dan ook wilt.

Meer info kun je eventueel vinden op de volgende site.
Hierop kun je o.a. zien dat je een van de snelste nas stations hebt gekocht in dit segment van 2 hardeschijf nas stations.
p.s. de testen zijn niet echt in jip en janneke taal ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
p.s. een fotoserver is een lokale opslag plaats voor je foto's je kunt dit ook aanvinken als 1 van de vele functies waardoor je op alle netwerk apparaten je foto's kunt bekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zou je je er eerst niet eens in verdiepen, voordat je er eentje aanschaft? Een NAS is een opslagmedium in je netwerk. Gewoon een centrale plek waar je (soms veel) data kunt opslaan. Op sommige NASsen kun je ook nog kleine stukjes software laten lopen, maar dan houdt toch echt op.
De meeste NASsen hebben een bedroevende doorvoersnelheid.
AWM
14 jaar geleden
Een NAS is gewoon een grote harde schijf die je als server kunt gebruiken, als je het in computer-leken-taal moet uitleggen. Ik vrees dus dat je heel veel geld gaat betalen voor iets waar je weinig aan hebt.
Natuurlijk kun je er vanalles aan koppelen, maar dan moet je hem ook helemaal inrichten met serversoftware en de hele reutemeteut. Dus laat het mannetje maar fijn alles aansluiten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de NAS kun je centraal al je data opslaan. De data kun je evt. spiegelen op een andere harde schijf, zodat mocht de ene schijf kapot gaan, je altijd nog de data (en de configuratie) op de andere harde schijf hebt staan.

Zeker als je een bedrijf hebt, zal je dagelijks (wekelijks?) een backup hebben. Die heb je ook met een NAS nog nodig!

Vaak kun je aan een NAS een USB-printer aansluiten die dan alle aangesloten PC's kunnen gebruiken, zonder dat een speciale PC altijd aan moet staan om te kunnen printen.

Wat ook handig is, is de mogelijkheid met een NAS in 1x een kopie te kunnen maken van een USB-stick of USB-HD of camera. Die data staat dan direct op de NAS.

Afhankelijk wat iedere gebruiker mag zien/doen, moet je verschillende gebruikers op de NAS aanmaken, folders vrijgeven voor die gebruikers en tot slot die folders mappen bij de gebruikers.

Daarna kan je evt. alle gebruikersdata op de NAS leggen, zodat iedere gebruiker van alle plekken bij zijn data kan en ook verder kan werken, mocht een pc kapot gaan. Of een weekelijkse backup van de gebruikersdata van de pc op de NAS op te slaan.

Om dit alles fatsoenlijk aan te leggen is die persoon wel een dagje bezig.

Sommige NAS-sen kunnen gelijk als web- of ftpserver dienen of media (muziek, films etc) streamen en direct (of via een player) weergeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke machine die op het netwerk aangesloten is, kan verbinding maken met NAS-systemen.
Via NAS wordt het delen van informatie erg makkelijk, vooral tussen verschillende besturingssystemen.
Vergroten van de capaciteit is erg makkelijk (meestal kunnen meerdere NAS-systemen aan elkaar gekoppeld worden).
Sommige NAS-systemen hebben ingebouwde extra functies:
printerserver, waarmee een centrale printer gebruikt kan worden door alle computers in het netwerk.
webserver, soms met MySQL en PHP-mogelijkheden
FTP-server, waarmee de opgeslagen bestanden ook van buitenaf via internet toegankelijk zijn.
Streaming media-server zodat de inhoud van de NAS via een externe mediaspeler afgespeeld kan worden
Back-up-server die automatisch gegevens van elders kan ophalen
De besturingssystemen van (professionele) NAS-appliances zijn ontwikkeld voor data-opslag. Hierdoor zijn de prestaties ten opzichte van bijvoorbeeld een traditionele Windows File Server aanzienlijk hoger (of kan de server toe met minder geheugen en/of rekenkracht)
Het energieverbruik is meestal lager dan dat van een gewone server.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Extra storage gebruikt door de NAS zelf en bestuurd door de NAS kan alleen via de eSATA-aansluiting aan de voorzijde.
Dan is het zelfs mogelijk om RAID5 als configuratie te kiezen.