Betekent 4 threads dat je 4 processors hebt in je laptop?

Hier heb ik het zien staan:
http://ark.intel.com/nl/products/75459/Intel-Core-i5-4200U-Processor-3M-Cache-up-to-2_60-GHz

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
3.7K

Antwoorden (3)

In de context van die webpagina betekent het dat je één processor hebt.

Die ene processor heeft twee rekenkernen. Voor het OS is dat vrijwel hetzelfde als twee processoren, maar in werkelijkheid zijn het dus twee rekenkernen in dezelfde processor.

Elke rekenkern is "multithreaded": elke rekenkern kan twee threads tegelijk uitvoeren.

In totaal kan deze processor dus vier threads tegelijk uitvoeren.

Cryofiel
10 jaar geleden
Eén enkele processor kan meerder threads draaien. In werkelijkheid niet tegelijkertijd, maar elke thread (een stukje onafhankelijk programma) krijgt een paar microseconden processortijd toegewezen, zodat het lijkt of er meerdere programma's tegelijkertijd draaien. Het antal threads binnen een programma kan best groot zijn.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad!
Threads zijn verschillende stukjes programma die je op verschillende processoren *kan* draaien om tijd te winnen, maar ze kunnen ook op een enkele processor snel achter elkaar afgewisseld worden (omgekeerd kan een programma met één thread wel op één processor draaien, maar niet verdeeld worden over meer; daarbij kun je dus geen tijd winnen zelfs als je computer heel veel processoren heeft).
Het antwoord op de oorspronkelijke vraag is dus: "nee".
Als je in je eigen link klikt op specificaties' staat daar het antwoord wat intel zelf geeft;

Aantal threads
Een (uitvoerings)thread is een softwareterm voor de geordende volgorde van instructies die kunnen worden doorgegeven via of worden verwerkt door één CPU-kern.

Het gaat dus om 1 processor!