hoe werkt hardware

Hoe werkt hardware nou eigenlijk, volgens mij is het gewoon een samenstelling van plastic en verschillende metalen, hoe is het mogelijk dat door hiermee verschillende combinaties te maken(geluidskaart, videokaart, harde schijf enz.) en er stroom door heen te laten lopen de computer gaat werken, en hoe zit dat met verschillende geheugencapaciteiten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (5)

Eigenlijk noem je alles in een PC 'hardware', allemaal dingen die je vast kunt pakken, in tegenstelling tot software.
In al die onderdelen zitten verschillende dingen, er is niet voldoende ruimte hier om dat uit te leggen.
Het belangrijkste zijn de chips, met miljoenen transistoren erin. Je processor is de belangrijkste, maar er zitten veel meer chips in je PC. Ook in je schijf zit elektronica. Geheugencapaciteit moet je misschien maar zien als emmers.
Hoe meer je hebt, hoe meer inhoud je kunt bewaren.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Toch kun je het blijven zien als emmertjes. Heleboel miniatuur emmertjes. Op een chip van 16 GB zitten er twee keer zoveel als een op een chip van 8GB. Die chips hoeven niet persé in afmetingen van elkaar af te wijken, er zitten er meer opgepropt, zullen we maar zeggen...
Hardware is inderdaad een combinatie van materialen die zo zijn gerangschikt dat er op een bepaalde manier stroom doorheen gaat. Met de juiste aansturing gedraagt het zich als en computer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
RAM is een Engelstalige afkorting en staat voor 'Random Access Memory' of 'willekeurig toegankelijk geheugen'. RAM bestaat uit geheugencellen die aan of uit kunnen staan en dus één bit bevatten. Hoe een geheugencel werkt, zullen we verderop uitleggen. De geheugencellen worden in een siliciumplaatje geëtst en zijn onderling verbonden met hun buren.

Lees maar verder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een computer 'werkt' dankzij het moederbord. Dit is een grote printplaat die alle andere hardware van de computer met elkaar koppeld en aanstuurd (zie afbeelding).

Nr1. Is het belangrijkste, hier wordt de processor geplaatst, hier wordt al het reken/denkwerk uitgevoerd.

Nr2. Is de plaats waar het interne computer geheugen wordt geplaats, het zogenoemde RAM geheugen. Dit is het geheugen wat nodig is tijdens het rekenwerk, dit wordt hier tijdelijk opgeslagen.

Nr3. Op deze "poort" wordt je videokaart aangesloten. Deze videokaart zet het rekenwerk van de pc om in beeldsignalen zodat jij Goeievraag.nl op je scherm tezien krijgt. Sommige moederborden hebben 2 van deze poorten.

Nr4. Dit is een zogenaamd PCI poort, hierop sluit je andere kaarten aan... bv netwerkkaart of geluidskaart. Deze kaarten vormen het computer signaal om voor de uitgang waar deze voor bedoeld is.

Nr5. Is het zelfde als nr3 alleen dan kleiner

Nr6. en 7. zijn voor de aansluiting van hardeschijven, cd/dvd/bluray spelers of branders. S-ata sluit je aan op nr 6 en de (oudere) IDE sluit je aan op nr7. Hier wordt informatie die verwerkt is door de processor vast opgeslagen ipv tijdelijk wat bij nr2 gebeurd.

Nr8. Is nog voor het diskettestation als je die nog hebt ;).

En als je dan alles hebt aangesloten dan zal er via nummer 9 en nummer 10 stroom op komen te staan.

De torens aan de rand van het moederbord tussen nr.5 en nr.10 zijn de aansluitingen die op het moederbord vast zitten voor muis, toetsenbord, geluid, netwerk en USB, dit is afhankelijk welk moederbord je hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik had deze afbeelding toch toegevoegd...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier vind je een overzicht:

http://forum.gamert.nl/showthread.php?t=40121