Hoe bewaar je oude harddisks voor de toekomst?

Ik heb een enorme collectie pATA-harddisks en wil deze bewaren voor het nageslacht. Compleet met inhoud. Hoe doe je dat? Temperatuur? Vochtigheid? Hoe vaak laten draaien of juist helemaal niet? Wie weet het?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zet ze sowieso over op SATA, ten eerste zijn ATA schijven zo oud dat ze allang aan vervanging toe zijn. Ten tweede is er haast geen PC meer die ATA schijven kan inlezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou de data meenemen met de maandelijkse backups die je hopelijk braaf doet.
De oude schijf kan je dan weggooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk net als die oude cassettebandjes, dus op een donkere, koele niet-vochtige plek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@WDGBGS. Nee, die kan je beter eerst overzetten op een digitaal medium om verlies tegen te gaan en dan om de zoveel tijd digitaal kopiëren. Scheelt een hoop ruimte ook.

Antwoorden (1)

Alle opslagmedia zijn onderhevig aan slijtage en belangrijker nog, worden achterhaald door nieuwe technieken. Fysiek zijn harde schijven misschien 20 of 30 jaar bruikbaar maar belangrijk is dat, los van de hardware, er software beschikbaar is waarmee bestanden gelezen kunnen worden. Dit betekent dat je er ook voor moet zorgen dat de bestanden aan algemene standaards voldoen. En als standaards verdwijnen dat er dan voor gezorgd wordt dat je op tijd converteerd.

Dat betekent dus dat je actief beheer op je schijven moet doen. Je moet je ook afvragen of je alles wel wil bewaren en of je geen zaken bewaard die al algemeen bewaard worden. Wat dan overblijft zijn alleen persoonlijke spullen en ik maak mij sterk dat dat niet op een schijf van zeg 1TB past. En aangezien die tegenwoordig praktisch niks kosten en alleen goedkoper worden zou je bijvoorbeeld iedere paar jaar alles op een nieuwe schijf kunnen zetten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vergeten te vermelden. Hardwar vereist drivers. Als schijven technologisch achterhaald raken en niet meer geproduceert worden dan worden er ook geen drivers meer voor ontwikkeld. Dit betekent dat je ze dan niet meer kunt gebruiken. De kans js groot dat oudere schijven niet meer met nieuwere versies van Windows benadert kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord. Oude disks niet bewaren. Databeheer is veel belangrijker. Maar als het om een relatief korte tijd gaat van enkele jaren, dan is vocht, temperatuurverschillen en niet draaien vragen om problemen.