het schijfeenheidslampje van mijn computer brand niet en nu start hij niet op. iemand een oplossing?

als ik de stekker in het stopcontact steeken op start druk, brand alles, maar even later gaat het schijfeenheidslampje uit en start de laptop niet op.heb dit niet eerder gehad. hoe kan dit

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Kijk eens of je in veilige modus kan komen (even fanatiek F8 induwen bij het opstarten) om vandaaruit eerst een backup te nemen en vervolgens een systeemherstel te starten.

Als systeemherstel niet werkt, eens een biosreset uitvoeren.

Kan je niet in veilige modus komen? Neem dan een backup mbv een live cd van een linuxdistro. (lukt ook het opstarten van zo'n live cd niet, dan moet je het bij de hardware gaan zoeken: een harddiskcontrole, geheugencontrole en als dat niets uitwijst, alles even uit de pc halen en een voor een inbouwen en testen bij welk stukje hardware het probleem terugkeert.)

Na die backup kan je in het opstartmenu van windows (ook weer even fanatiek F8en) kiezen voor "laatst bekende juiste configuratie" en als dat niet helpt kies je de volgende keer opstarten in datzelfde menu voor "uw computer herstellen" en in de winre omgeving waarin je dan terecht komt kan je aan de slag gaan met het opstartherstel. Lukt dat niet automatisch? Dan neem je er in die winre omgeving de cli bij en voer je volgende opdrachten achtereenvolgens uit:

bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /scanos
bootrec /rebuildbcd

Vanuit de cli kan je ook de registereditor opstarten. Indien je hier onlangs wijzigingen in hebt aangebracht kan dat mogelijk de oorzaak zijn en kan je deze van hieruit herstellen.

Als opstarten nog steeds niet lukt, keer dan terug naar de cli en voer een laatste herstelpoging uit met:

sfc /scannow /offbootdir=C:\ /offwindir=C:\windows

eventueel de stationsletters aanpassen indien nodig.

Werkt ook dat niet? Dan is een herinstallatie van windows het enige alternatief. Als ook dat niet werkt, dan kom je terug uit bij een hardwarematig probleem.