waar moet ik op letten als ik een videokaart koop?

ik heb de standaart videokaart van de HP Compaq SG3-210NL

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

1. Is er plaats in de PC?
-Is er een (vrije) sleuf over
-Is er daadwerkelijk ruimte over in de kast om het te plaatsten
2. Komt de sleuf overeen met de kaart? Nu zijn bijna alle sleuven en kaarten PCIe x16 voor videokaarten, vroeger was dat AGP en daarvoor had je weer andere standaarden, die allemaal niet op elkaar passen.
3. Geeft je voeding voldoende kracht en heb je de connectoren over die de videokaart nodig heeft (n.b. zwakkere kaarten hebben voldoende aan de voeding van de sleuf, sterkere kaarten, alles wat je wil voor gaming heeft een PCIe 6pins en/of 8pins connector nodig. Voor huidige kaarten wordt al snel 500+ watt geadviseerd.
4. Is het verstandig om een videokaart te kopen voor het systeem dat je hebt?

Punt 3 kan omzeild worden als niet voldaan wordt aan de eisen of adviezen door een andere voeding te kopen.

In jouw geval zou ik voor punt 1 en 2 even de kast openschroeven en kijken of zelfs even een foto maken en deze hier plaatsen. Voor punt 3 zou ik zeggen dat een nieuwe voeding kopen vaak de enige oplossing is. Voor punt 4 zou ik zeggen, dat het een moeilijk punt is een x2 dualcore begint al aan het einde te komen van waar je nog mee wil gamen. Als je echter een leuke budget/medium videokaart weet te kopen waar je geen nieuwe voeding voor hoeft te kopen, kom je al snel beter uit dan de grafische kracht die je met de radeon 3000 hebt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook moet je nog rekening houden met airflow. Sommige PC's zijn alleen gebouwd op de componenten die erin zitten, een extra warmtebron als een GPU zal ook vaak een extra fannetje of twee kunnen gebruiken. Ook als je een passief gekoelde GPU neemt want die moet juist goed zijn warmte kwijt kunnen.

Nu lijkt dit een hele waslijst met moeilijkheden, maar misschien wordt het makkelijker als je zegt wat je wil spelen en welk budget je hebt.

Toegevoegd na 10 minuten:
http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=1&gid=3&sgid=1159&pid=1471&psn=&lid=1&leg=0#

Dit is een passief gekoelde, 400 watt voeding geadviseerde, geen extra connector behoevende kaart. Wel even een fan of twee (eentje om in te blazen eentje om naar buiten te blazen) erin gooien om er zeker van te zijn geen overhitting te veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En op welke resolutie en settings speel je?