Blijven cardridges altijd goed?

Als je een printer bijvoorbeeld een jaar niet gebruikt. Blijft de cardridge dan gewoon goed? Ik heb wel eens gehoord dat ze uit kunnen drogen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Cartridges bevatten vloeibare inkt. Die inkt kan door verdamping uitdrogen.

De inkt die in je printerkop zit, kan daarbij opdrogen tot een soort harde klont die je niet meer kunt verwijderen. Daarmee wordt je printerkop onbruikbaar.

Het beste kun je elke twee weken (of zoiets - dit zou in de gebruiksaanwijzing van je printer moeten staan) een afdruk maken waarbij je alle kleuren gebruikt. Veel inkt hoeft dat niet te kosten: maak een afdruk waarbij de letter A vier keer op papier wordt gezet, één keer in elke kleur die in je pakketje inktpatronen aanwezig is. Daarmee is alles al voldoende doorgespoten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Veel printers hebben een "schoonmaak"-commando. Dan spuiten ze zelf alles even door, en hoef je dus geen afdruk te maken.

Als je niet meer weet hoe je dat schoonmaak-commando ook weer in werking stelde, kun je mijn truc van de vier kleurige A's gebruiken. Kost nauwelijks tijd en werkt goed.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt. Heel duidelijk antwoord op mijn vraag.

Andere antwoorden (1)

Dat is niet aan te raden hij droogt namelijk uit en kan in zo'n proces ook nog je printkoppen vernielen.