Kan ik mijn harde schijf eruit halen om mijn pc te laten repareren?

Mijn laptop zn harde schijf is kapot. nu wil ik er een nieuwe hardeschijf in laten zetten. Kan ik zelf de harde schijf eruit halen om er een nieuw door de fabrikant in te laten zetten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (8)

Als er nog garantie op die laptop zit moet je deze laten zitten, anders vervalt dit.
Indien je geen garantie meer hebt mag je dat gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Ik zie het woord garantie niet in de vraag staan. min
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus? Het antwoord geeft toch beide mogelijkheden. Dat het niet in de vraag staat geeft geen uitsluitsel of het nou wel of niet een garantiegeval is. Snap de min niet echt.
Je kunt naar een goede computerhandel gaan, liefst een kleinere die echt alleen computers en toebehoren verkoopt. Daar kunnen ze die harde schijf zo verwisselen, kost meestal niets extra's. Ga wel als het niet al te druk is en ze de tijd voor je hebben. Je kunt het ook zelf doen -het is niet al te moeilijk- maar als je zoiets nog nooit gedaan hebt is het makkelijker om eerst de kunst af te kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Als je de kapotte er zelf uit kunt halen, is het inzetten van een nieuwe gewoon alles in omgekeerde volgorde.
Wettelijk gezien heb je minimaal 2 jaar garantie op een dergelijk apparaat (Europese regelgeving). In dat geval altijd de volledige laptop opsturen. Sterker nog, er kan een zegel op de schroef zitten voor het openen waardoor de garantie vervalt bij openen. Is de garantie voorbij kun je deze bij 90% van de laptop gewoon zelf vervangen. Overigens zou ik even informeren of de laptop al geschikt is om er gelijk een SSD in te zetten (kan je pc flink sneller en stiller maken).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Ik zie het woord garantie niet in de vraag staan. min
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ssd sneller ok. Stiller misschien. Want de nieuwste generaties verbruiken flink wat stroom. Dan kan het goed zijn dat het geluid van de harddisk dat je kwijt bent er wel weer bij dat van de koeling bijkomt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met stroomverbruik bedoel je misschien watt per GB?
De totale powerconsumptie van een normale interne harddisk is al minimaal 3W bij de zuinigste modellen in Idle-mode. De meest onzuinige SSD is maximaal 4W worst case (seqential writes in volle belasting).
http://tweakers.net/reviews/2890/7/vijf-snelle-ssds-voor-de-kleinere-beurs-getest-energiemetingen.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel gewoon het totaal aantal watt, dat verbruikt de ssd niet alleen, die warmte komt ook vrij en moet gekoeld worden. Bij de nieuwste ssd's is dat inmiddels flink hoger dan de gemiddelde harddisks. De tijd dat ssd's zuiniger waren is al lang voorbij.
Dat eruit halen is erg simpel. Maar pas wel op voor de garantie, kennelijk is de garantie voorbij anders was je er mee terugegaan. Je kan via de achterkant de schroefjes losdraaien en de schijf voorzichtig eruit wippen en lostrekken. Je kan de HD er gewoon rustig uit trekken. Voor het analyseren van de laptop is het wel handig als er een schijf inzit, maar niet perse noodzakelijk. Het ligt er een beetje aan wat er dan niet functioneerde. De cd rom moet er wel in blijven zitten voor het opstarten van een diagnose cd of dvd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Ik zie het woord garantie niet in de vraag staan. min
Zo'n laptopharddisk kan je eenvoudig weg vervangen.

Onderaan de laptop zie je meestal een aantal klepjes die je kan openschroeven. Bereikbare onderdelen zijn vaak de hdd, het ram, draadloze netwerkmodule, ...

Let wel op, van zodra je zo'n klepje weghaalt is het mogelijk dat er onderdelen tevoorschijn komen die gevoelig zijn voor elektrische ontlading. Zorg er dus voor dat de accu uit de laptop is, de laptop ontladen is (powertoets ingedrukt houden voor een tijdje) én dat je zelf ontladen bent!

In laptops heb je meestal met 2,5" schijven te maken.

Er zijn echter nog 2 zaken waar je op moet letten, want niet elke 2,5"-schijf is geschikt voor in een laptop:

1. Zorg ervoor dat deze niet te dik is, controleer de dikte van de oude schijf of kijk of er ruimte over was.
2. Zorg voor een zuinige schijf. Een laptop heeft een beperkte koelcapaciteit en je wil niet dat de nieuwe harddisk overhit raakt! (geldt ook voor de nieuwere generaties ssd's!!!)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al een paar mooie antwoorden hier. Toch een ander advies van mij, want ik heb al eens meegemaakt hoe Computerland uit Utrecht mijn "kapotte" schijf met al mijn data erop gewoon doorverkocht aan een ander klant.:

Als je schijf nog kan worden benaderd:

1. Kijk of je de gegevens van de schijf die je niet kwijt wilt nog kunt opslaan op een ander medium (externe) USB schijf of zoiets;
2. PAS DAARNA! Gooi alles van de schijf af waarvan je vind dat de leverancier er niets mee te maken heeft. (Gebruik een gratis programma als CCleaner om AL je tijdelijke internet bestanden er ook af te gooien.
3. De schijf lijkt nu schoon, maar bestanden zijn makkelijk te herstellen. Gebruik CCleaner (onder gereedschap/vrije ruimte) of een ander programma om de vrije ruimte op je harde schijf minimaal 3 x te overschrijven

Als je schijf het helemaal niet meer doet:

Ga naar een computerwinkel en laat daar de oude schijf uitmonteren en stuur de laptop dan op onder vermelding dat je de schijf eruit hebt gehaald voor privacy redenen en dat computerwinkel xxx daar nadere informatie over kan verstrekken. DE SCHIJF NEEM JE ZELF MEE NAAR HUIS.
Als de schijf dan toch opgestuurd moet worden, dan zou ik die voor verzending onleesbaar (laten) maken.

Overdreven? In mijn ervaring niet..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In vele laptops zit tegenwoordig ook een ssd-drive. Jammer dat je er niet bijverteld dat stap 3 bij een ssd-drive geen zin heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk!! Ik was te snel want een SSD moet je encrypten anders gaat het alsnog mis.
http://computerworld.nl/beveiliging/74615-ssd-s-verrassend-onveilig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is heel simpel zeg tegen computer winkel ik wil de oude hdd hebben. Hetis immers jouw eigendom
Een beetje laat, maar je vraag is duidelijk. Maar hoe kan de fabrikant zien of je harde schijf kapot is, wanneer ze deze niet kunnen nakijken? Ik neem aan dat je ook geen toegang meer tot je gegevens hebt. Je kunt de HD ook niet meer formatteren? Heb je nog garantie? Is het alleen de harde schijf? Ik zou de schijf opsturen en de laptop mooi thuis laten. Het zegeltje op een schroefje om een klepje open te maken heeft geen rechtsgeldigheid. Je mag, zonder dat de garantie vervalt, je HD verwisselen en meer geheugen inbouwen.
Maak je daar geen zorgen over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit kan zonder probleem.

Sterker nog je kan dan goed zelf de nieuwe er meteen inschuiven.

Is vask kwestie van 2 of 4 schroefjes en wat schuiven en klaar is kees