Als mijn provider over gaat op ipv6, moet ik dan een nieuwe router kopen?

Nu gebruikt mijn provider (UPC) nog IPV4, maar volgend jaar willen ze over gaan op IPV6. Moet ik dan een nieuwe router kopen of blijft mijn LAN dan IPV4 gebruiken? Ik heb een Cisco EPC3212 modem.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In dat geval zou ik de vraag anders formuleren:
beste UPC, stuur gauw een nieuw modem anders vertrek ik bij jullie. maar reken er maar niet op dat jou dat wat gaat kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
UPC heeft al lang het juiste modem geleverd.

Het beste antwoord

De EPC3212 modem is een Euro Docsis 3.0 modem. Meer info kun je vinden op Wikipedia artikel waarvan ik de link zal toevoegen. Alle Docsis 3.0 modems ondersteunen IPv6. En op lijst van cablelabs.com staat dat de dpq3212 geschikt is voor IPv6. DPQ, EPC of DPC zijn verschillende versies van dezelfde modem, daarbij het letters slaan op de verschillen aan de analoge kant. De DPQ wordt gebruikt in de Amerika en de DPC en EPC in Europa.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het antwoord is nee, je hoeft geen nieuwe router te kopen. De modem zet IPv6 om naar IPv4.
IPv6 is alleen nodig voor het internet verkeer (WAN). Het modem zet het IPv6 adres om in een IPv4 adres. Zeer waarschijnlijk ondersteunt je router en je PC al IPv6, maar daar je type van router of OS van je PC niet vermeld hebt kan hierop niet met 100% een antwoord op gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Maak je geen zorgen, als je modem al niet geschikt zou zijn dan wordt dit door upc vervangen dat kost je niets tenslotte willen zij je nog diensten verkopen hoor dat modem er gewoon bij en dus een eventuele vervanging ook.

De meeste modem en eventueel losse routers die je in de winkel koop zijn voor beide protocols gemaakt. alleen hele oude
en voor lan wordt gewoon ipv4 gebruikt. aangezien alleen je externe ip ipv6 hoeft te zijn.
Let als je verder gegevens op het internet zoekt over ipv6 even op de datums van de berichten.
Het overstappen is al jaren gaande maar geldt meer voor de netwerk beheerders en internet providers dan voor gewone consumenten.
capthavoc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het protocol dat je gebruikt (IPv4 of IPv6) geldt voor de hele lijn, dus óók voor je LAN-verkeer. Gebruik je op je LAN uitsluitend IPv4, zul je nooit verbinding kunnen maken met een IPv6-netwerk. De overstap is dus niet alleen iets voor netwerkbeheerders, ook gewone consumenten hebben ermee te maken.
capthavoc
10 jaar geleden
Hooguit je adres zal veranderen lijkt mij
Alle netwerkkaartje van tegenwoordig zijn er voor geschikt, voor beide protocols alleen misschien dat er bepaalde services niet geschikt zullen zijn. over netwerken
maar het lijkt mij dat dat voor normaal surfen geen probleem zal zijn
vanaf xp sp1 en mac os 10.2 en hoger zulen gewoon blijven werken
alleen oudere hardware in combi met win98 of zo zal waarschijnlijk niet meer lukken maar wie gebruikt dat nog ?
en als dat toch moet dan maar virtueel
En netwerkbeheerders zullen daar wellicht wel rekening mee moeten houden maar voor gewone consumenten is dat waarschijnlijk geen probleem.
ook niet vor hun thu
al zeg maar ipv4 op een gegeven moment op zou houden te bestaan
dan wordt dat wat anders maar je mag er vanuit gaan dat de hardware al jaren van te voren geschikt wordt gemaakt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken geen router die zomaar ipv4 naar ipv6 vertaalt of omgekeerd. Aan WAN-zijde ipv6 betekent dus ook aan LAN-zijde ipv6.
Wacht het maar even af. Het is niet omdat je provider overstapt op ipv6 dat het ipv4 meteen opgeeft.

En ook al heb je een oudere router die momenteel niet met ipv6 overweg kan, dan is het heel goed mogelijk dat deze de komende tijd een firmwareupdate krijgt waardoor dit wordt opgelost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
UPC zal inderdaad een IPv6-compatible modem leveren. Dat IPv6 alleen voor WAN is en dat het modem IPv6 naar IPv4 zal converteren is niet correct. IPv4 en IPv6 zijn twee aparte protocollen die zowel op WAN als LAN naast elkaar gebruikt worden. Apparatuur die niet compatible is met IPv6 zal IPv4 blijven gebruiken. Apparatuur die beide ondersteund zal indien mogelijk IPv6 gebruiken en terug vallen op IPv4 als dat nodig is. Apparatuur die nog geen IPv6 ondersteunt gaat in de toekomst wel problemen geven als je wilt communiceren met iemand die alleen maar IPv6 heeft (wat steeds waarschijnlijker wordt aangezien in grote delen van de wereld de IPv4 adres voorraad op is)