Hoe formateer je een interne harde schrijf als deze het opstarten verhinderd?

Ik heb een 'Acer Travelmate 8471' met Windows 8 als OS (origineel was met Windows 7). Als ik mijn laptop op start krijg ik foutmeldingen als 'unmountable_boot_volume'. Na wat gezoek op internet en wat uitproberen begreep ik dat mijn interne harde schrijf het opstarten verhinderd. Dus ik de harde schrijf eruit gehaald en ja hoor de laptop startte op naar het Windows 8 installatie menu (ik had een installatie dvd erin gestopt).

Nu wil ik dus mijn laptop opnieuw installeren, dus ik naar geavanceerde opties en cmd opstarten, in cmd heb ik gescand voor mijn harde schrijf maar deze werd niet gevonden. Ik weet dat de harde schrijf wel gezien hoort te worden want hij verhinderd het opstarten als hij wel aangesloten is.

Maar ik kan nu dus niet de harde schrijf formatteren of een nieuwe os erop installeren. Mijn vraag dus: Is er een manier om zonder externe hard drive holder mijn harde schrijf te formatteren? Anders ga ik toch maar een externe hard drive holder kopen.

Harde schrijf is van Western Digital, 500 gb (WD500BEVT)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zou hem niet formatteren als je er nog belangrijke informatie op hebt staan.

Het beste antwoord

Weet niet of dit werkt. Het is niet mijn forte maar. Ga naar de bios en zet de boot priority op je CD drive en stop je HDD erin en de installatie disc. Als de installatie disc vraagt op welke HDD het moet installeren is er als het goed is een format optie(na beetje zoeken). Veel geluk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo iets. Ergens ook nog iets met partities aanmaken maar ik weet niet hoe een Win8 installatie gaat dus kan daar verder niet zoveel nuttigs over toevoegen anders dan dat :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze oplossing is de goede, ga zo te werk en daarna kan je je HD formatteren. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Werkte wel alleen de harde schrijf was niet meer te gebruiken, dus kon als nog niks installeren. Maar dan weet ik in ieder geval dat mijn harde schrijf het echt niet gaat doen.
Toch maar een professional laten doen.

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk is er niets mis met die harde schijf maar is er iets misgelopen met het installeren waardoor de schijf niet opstartbaar is.

Waarschijnlijk volstaat het de windows 8 installatie-disc in de pc te stoppen, van deze disc op te starten en te kiezen voor een optie als 'uw computer herstellen' (zo heette dat althans bij windows 7). Je komt dan in de windows PE-interface terecht en dat wijst zich vanzelf. Lukt het daar niet mee kan je altijd een herinstallatie proberen vanaf diezelfde disc (na een herstart), maar dan loop je mogelijk tegen hetzelfde probleem aan.

Waarschijnlijk loont het dan om de BIOS-instellingen eens te controleren want waarschijnlijk staat daar iets niet goed. Ook andere harddisks (mogelijk zitten er meerdere in de laptop en zitten de partities van andere schijven in de weg? Dit kan gebeuren als er bijvoorbeeld vreemde systemen op andere partities staan. Dit had ik bijvoorbeeld onlangs met windows 7: kreeg het niet geïnstalleerd tot ik de partitie (op een andere harddisk!) waar ubuntu op stond er af gooide en dan ging alles vanzelf).

Blijven ondanks alles de problemen echter de kop opsteken? Dan loont het misschien toch om de schijf te controleren, ook dit kan vanuit de PE-omgeving van waaruit je de cli kan oproepen en het chkdsk commando kan uitvoeren, maar mogelijk biedt ook WD een tooltje ter controle van de schijf.

Succes!