Hoe maak ik een backup van mijn bestanden na crash harde schijf?

Computer is sinds gisteren gecrasht. Blijft hangen bij het opstarten en ook de veilige modus werkt niet. Nu heb ik via f8 systeemherstel gedaan en dan kun je in een backup programma van Dell komen voor je de hele computer reset. Nu probeer ik mijn bestanden naar een externe harde schijf te zetten maar krijg ik een melding dat dat niet kan (zie foto). Ik kon mijn bestanden wel selecteren en kiezen welke ik wilde kopieeren naar de harde schijf, maar zodra hij ze daadwerkelijk over gaat schrijven gaat het dus mis. Ik denk zelf aan een gecrashte harde schijf. Wat te doen, kan ik mijn bestanden er zelf nog vanaf krijgen? Zou terugzetten naar de fabrieksinstellingen nog uitmaken(bij crash harde schijf niet, maar wie weet?! Offer dan wel al m'n bestanden op..) ik heb een Dell laptop, 2 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
2K

Het beste antwoord

De foutmelding zegt dat je back-up-programma een fout bevat. Dat kan worden veroorzaakt door een fout in dat programma. Het kan ook zijn dat er leesfouten optreden tijdens het lezen van bestanden van je harde schijf, en dat het back-up-programma niet goed omgaat met die leesfouten - dat zou trouwens een programmeerfout zijn, maar goed.

Een andere mogelijkheid is dat je interne geheugen (RAM) defect is. Daardoor kunnen zowel gegevens als programma-instructies vernaggeld raken, en dat is meestal al snel fataal.

Voor het testen van het geheugen zijn diverse programma's beschikbaar. Je kunt al beginnen met in je BIOS kijken of je daar kunt instellen dat er een uitgebreide geheugentest wordt gedaan bij het starten van de computer, in plaats van de gebruikelijke snelle test. Kun je niets in je BIOS vinden, kijk dan ook eens bij POST (power-on self test). Lukt dat niet, dan kun je een geheugentestprogramma downloaden in op een startbare DVD branden. Vervolgens start je de computer vanaf die DVD en kun je je geheugen uitgebreid testen.

Is daadwerkelijk je harde schijf kapot, dan kun je een startbare DVD branden met daarop Windows of Linux; zoek op "live DVD". Voor Windows heb je bijvoorbeeld Bart, voor Linux heb je bijvoorbeeld Knoppix. Daarna start je de computer vanaf die DVD en heb je in ieder geval weer een OS. Nu kun je kijken in hoeverre je de harde schijf nog kunt lezen; lukt dat, dan kun je nu op de normale manier alles wat je wilt redden (en wat nog leesbaar is) naar de externe harde schijf kopiëren.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Enneh... in het vervolg EERST een back-up maken, en DAN PAS je systeem laten crashen. Dat lijkt mij een betere volgorde...     ;-)

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik heb ook een link toegevoegd naar een lijst met meer van dergelijke live-DVD's.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je antwoord, er moet een nieuwe laptop aankomen en die gaat met regelmaat een back-up krijgen :) Maar nu eerst mijn bestanden redden van mijn huidige laptop, dat vind ik nog wat lastig want toch redelijk een leek. Ik heb windows 7 dus dan moet ik de Bart hebben. Er staat wel overal dat hij voor xp is, is dit al geen probleem? Vervolgens download ik bart dus op een andere computer(vanaf je 2e bron, de nu2.nu site) en moet ik het dus op een cd zetten ofzo? En die cd vervolgens in de kapotte laptop? Maar hij kan niet opstarten, hoe gaat die de cd dan starten? Ik ben blij met je antwoord tot dusver maar zou het fijn vinden als je me daadwerkelijk verder kan helpen hiermee
Cryofiel
10 jaar geleden
Oh, ik heb geen ervaring met BartPE, dus ik wist niet dat het nooit verder is gekomen dan XP. Desondanks kun je best een XP-systeem starten. Volgens mij kan XP een schijf lezen die met Windows 7 is geformatteerd. Lukt dat niet, dan kun je een Linux-DVD maken. Ik heb zelf Knoppix op een DVD staan voor dit soort gevallen. Dat het Linux is maakt niet uit, want Linux kan best Windows-7-schijven lezen. In alle gevallen (BartPE, Knoppix, of een andere live-DVD) start je op vanaf de DVD. Dat jij Windows 7 op je harde schijf hebt staan is dan niet meer relevant. Je start op vanaf DVD, dus het systeem dat op die DVD staat is het systeem dat dan actief is. Als jouw computer niet meer start vanwege geheugenproblemen, zal hij waarschijnlijk ook niet meer starten vanaf zo'n DVD. In dat geval zul je eerst zo'n geheugentestprogrammaatje op een DVD moeten zetten en dan vanaf DVD starten. Zo'n geheugentest-DVD is zo gemaakt dat hij zo min mogelijk geheugen nodig heeft voor het starten, dus is er een redelijke kans dat hij kan starten en het geheugen kan testen. Als jouw geheugen goed is maar je harde schijf niet meer, kun je prima starten vanaf DVD. Je harde schijf is dan weliswaar kapot, maar die is niet nodig om vanaf DVD te starten. Vervolgens heb je weer gewoon een systeem (Windows XP, Linux, of een ander systeem, net wat je op die DVD hebt gezet), en daarin zie je de harde schijf. Waarschijnlijk wel onder een andere schijfletter, dus misschien dat je DVD dan C: heet en dat de harde schijf nu K: heet of zo. Maar daar kom je snel genoeg achter. Vervolgens kun je de inhoud van je harde schijf, voor zover nog toegankelijk, op de gewone manier kopiëren naar een externe schijf.