Moet je de batterij van een laptop ook vervangen als de laptop altijd aan de stroom ligt?

Mijn laptop geeft sinds 3 dagen de melding dat de batterij vervangen moet worden. Hij is nu 22 maanden oud dus dat kan best kloppen, maar is dit echt nodig als ik mijn laptop eigenlijk nooit van de stroom af haal? Of kan ik de waarschuwing dan gewoon negeren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.6K

Antwoorden (2)

Je laptop kun je gewoon blijven gebruiken op netstroom. Maar het beste haal je de batterij uit de laptop en werk je zonder batterij.
De laptop krijgt daar niets van.

Het enige is dat je er op moet letten dat de netadapter altijd aangesloten is als je bezig bent met de laptop en deze pas uit het stopcontact haalt als de laptop helemaal afgesloten is.
Als de netspanning wegvalt terwijl de laptop in bedrijf is dan kan de harde schijf beschadigd raken.
Je hebt ook geen slaapfunctie meer want dat werd uit de batterij gevoed.

Omdat de batterij aan het eind van z'n levensduur is gaat ie meer laadstroom vragen van de netadapter terwijl de laadtijd sterk bekort is.
Zowel de batterij als de adapter kunnen daardoor erg warm worden. Zou je de batterij laten zitten dan kan de netadapter het op een gegeven moment begeven.
In de batterij zelf kan op een gegeven moment ook kortsluiting ontstaan wat dan gevaarlijk kan worden.

Het vervangen van de batterij is misschien wel beter maar vaak een kostbare aangelegenheid. Je kunt dus wel zonder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je advies. Ik wist niet dat batterijen zo gevaarlijk konden zijn. Ik ga wel gewoon zonder batterij verder en haal volgende maand een nieuwe pc :) +
Je batterij is vrij vroeg versleten. Ik heb mijn laptop nu al meer dan twee jaar en ik haal nooit de accu er uit. Gebruik hem vaak op stroom en soms op accu. Dan gaat hij nog steeds langer dan twee uur mee.
Je kunt via internet (ebay) een vervanger krijgen. De waarschuwing zou ik wel serieus nemen. Een accu kan gaan smoren en in brand vliegen. Die is dan niet gemakkelijk te blussen. En je laptop kun je dan weggooien als je hem in je afgebrand huis nog terug vind.