Heeft RAM geheugen invloed op schrijf- en leessnelheid vd SSD?

Hallo, ik ga de vraag toch anders stellen: Ik heb een Macbook Pro mid 2012. Met louter 4 GB RAM. Ik heb sinds kort een SSD schijf hier in, deze: KINGSTON SV300S37A 120G. Alleen is hij niet zo rap. Ik verwacht (in de verste verte) niet de maximale haalbare snelheid 450MB lezen/schrijven) maar nu is de snelheid als volgt: 95MB/s schrijven en 160MB/s lezen.

Om eerlijk te zijn is de MacBook nu niet (veel) sneller dan voorheen (met een harde schijf). Voorheen (met de 7200 RPM HDD) zat ik rond 70 a 80 MB/s lezen/schrijven.

De fabrikant (Kingston) meent dat de SSD geen extra firmware nodig heeft en daarom niet beschikbaar zijn.

Ik heb het gemeten met 'Blackmagic Disk Speed test'.

Mijn vraag luidt daarom: Waar zou deze bottleneck aan te wijten zijn? Aan het RAM? Of iets anders? Want ik kan niets anders bedenken dan RAM en evt. firmware upgrade (wat niet bestaat).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb het idee dat dit niet sneller zal gaan vanwege de (traagheid) van je pc. Je kan wel een hele snelle ssd-schijf hebben maar als je pc niet sneller uitleest houd het op. Misschien zou een snellere processor kunnen helpen.

Antwoorden (1)

Geheugen zal geen isue zijn. Dit lijkt mijn dat de sata controller het niet aan kan