Wat gebeurt er als je een Gigabit netwerk instelling maakt via een Cat5 kabel?

Via mijn router kan ik voor de bekabelde LAN poorten instellen voor Power Mode (1Gbit/s) of Green Mode (100MBit/s). Maar de kabel is een CAT5 kabel. Wat gebeurt er als ik de Power Mode instel ipv Green Mode?

Laat ik zeggen wat er deze week gebeurd is.
Ik heb een Mede8er Mediaplayer via een kabel op de router. Ik merkte dat deze mediaplayer geen internet meer had (voorheen wel). Terwijl mijn tablet over wifi wel gewoon internet had. Dus heb ik eerst de router opnieuw opgestart (30s gewacht). Gaf geen oplossing.
Dus heb ik in de router gekeken (via de tablet), daar zag ik de mede8er ook niet. Toen had ik de mede8er op DHCP gezet, maar hij kreeg geen ip-adres.
Toen de mede8er opnieuw opgestart. Daarna werkte het weer. En heb ik de mede8er weer op zijn vast ip-adres ingesteld.

Nu start ik mijn PC op. Ook via kabel op de router aangesloten. Mijn virus scanner had netjes updates binnen gehaald. En ik kon internetten. Maar na een minuut niet meer.
Via IP-Config zag het er goed uit.
Maar ik kon de router niet pingen.
Wifi doet het nog steeds goed.
Toen herinnerde ik me dat ik zowel LAN1 als LAN2 Power Mode had ingesteld. (let wel de mede8er met een patch kabel van 5m werkte tot op heden).
Deze instelling weer terug naar Green Mode. Maar nog steeds geen internet.
Toen LAN adapter bekeken, gaf aan onbekend netwerk. Ook nadat de kabel opnieuw heb gekoppeld.
Toen DHCP ingesteld. Daarna werkte het weer.
vervolg in de reacties...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
...
Daarna vast ip-adres weer ingesteld en nu werkt het nog steeds.
De kabel van de router naar mijn pc is een CAT-5 kabel van ca. 10-15m. Ik vond het frappant dat de eerst paar minuten na het opstarten van de PC ik gewoon internet had. Blij dat alles gewoon weer werkt, maar ik wil toch achterhalen wat dit geweest zou kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
...
Daarna vast ip-adres weer ingesteld en nu werkt het nog steeds.
De kabel van de router naar mijn pc is een CAT-5 kabel van ca. 10-15m. Ik vond het frappant dat de eerst paar minuten na het opstarten van de PC ik gewoon internet had. Blij dat alles gewoon weer werkt, maar ik wil toch achterhalen wat dit geweest zou kunnen zijn. Als ik het niet zelf kon oplossen zou ik mijn provider moeten bellen. Wellicht hadden zij IPv6 doorgevoerd bij de aansluitingen of zo. IPv6 staat op mijn PC op automatisch en in de router ook.
Toch gebeurd port forwarding op IPv4. Goed, vandaar mijn vraag zoals hij gesteld is.

Antwoorden (1)

Cat-5 UTP is niet geschikt voor GB snelheid netwerk. Zie de link.