Een vriendin van mij heeft een vaas bloemen over haar laptop gekregen, en nu wil hij niet meer aan. Wat zou er stuk zijn?

Hallo,

Een vriendin van mij had een mooie vaas bloemen op tafel staan. Nu heeft haar 10 weken oude kitten de vaas omgegooid, en het water is via de onderkant in de laptop gekomen.

Gevolg, de laptop wil niet meer aan. Heeft iemand enig idee wat er stuk zou kunnen zijn? Dan kan dat eventueel vervangen worden, i.p.v. de hele laptop vervangen.

10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de vaas heel hard viel, kam doe stuk gegaan zijn, maar zoals ik het uit je verhaal opmaak is het de laptop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het minder dan 3 dagen geleden is, en je al hebt geprobeerd de laptop aan te zetten, is het eigenlijk al te laat. Waarschijnlijk is het moederbord kapot met het RAM-geheugen, en er is ook kans dat de harde schijf kapot is.

Het beste antwoord

Water en elektriciteit is meestal een slechte combinatie. Water en laptop helemaal. Er kan kortsluiting zijn ontstaan doordat er verbindingen worden gelegd die er niet horen (water geleidt stroom, de stroom kan nu misschien naar plaatsen waar het niet heen moet gaan).
Oplossing hiervoor is dat je zorgt dat de laptop goed droog is: föhn erover, in een bak met rijst leggen, absorberende doekjes/papiertjes op de laptop leggen, dichtkappen en ondersteboven houden. Maar de beste oplossing is de laptop loshalen en alles goed afdrogen en weer goed in elkaar zetten.
Je vangt nooit al het vocht, en waar vocht zit kan het gaan oxideren (roesten). Hierdoor kan later alsnog een probleem, dat je dacht opgelost te hebben, ontstaan.

Als hij het echt niet meer doet: proberen te laten repareren. Water maakt verschillende dingen kapot en misschien is er nu nog wat aan te redden, zodra er oxidatie is ontstaan misschien niet meer.
Sowieso is naar een monteur sturen geen slecht idee, hij heeft er verstand van en kan waarschijnlijk beter ingrijpen dan jijzelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In dit geval juist NIET ondersteboven houden want het water is er via de onderkant in gekomen.
Voor de rest goed antwoord (in de rijst leggen is volgens mij voor minimaal 24 uur)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En ook NIET met de föhn drogen. Want dan kan het water opdrogen, en dan kunnen onderdelen als transistors en condensators kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
PS: Het beste is om de laptop op een theedoek op de radiator de leggen, als dat niet past, dan eronder of ervoor. Maar hij droogt sneller als je alle onderdelen loshaalt, of als je dat niet durft/wil, de onderkant open maken en dan laten drogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SmallBrother, daar had ik even overheen gelezen, je hebt gelijk.
WDHBGS: niet? Oeps, gelukkig is het bij mij al 2x helemaal goed gegaan op deze manier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak gaat het wel goed, maar er is meer kans op mislukking, roest en schade.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok. Goed om te weten.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat de beste oplossing is om de laptop professioneel te "redden", maar ik vrees dat hij niet meer gerepareerd kan worden. Zoals gezegd: water en elektrische apparaten gaan niet goed samen.

Wel denk ik dat de laptop verzekerd is onder de inboedel verzekering. Neem hiervoor contact op met de verzekeringsagent.