waarom maakt de hardeschijf zoveel herrie bij defragmenteren?

men zegt altijd dat defragmenteren een van de slechte dingen van de pc schijnt te zijn. hooguit 1x per jaar kan dat eens goed zijn. maar als ik de pc defragmenteer , echt waar dat klinkt echt niet gezond. die schijf ratelt als de nete. dit kan toch nooit goed zijn als dat zo ongezond klinkt. ik persoonlijk defragmenteer nooit, omdat er te veel nadelen aan vast blijken te zitten. maar als ik die schijf zo hoor lijkt het erop dat de schijf een flinke optater van krijgt. daarnaast is mijn pc trager van geworden. hoord dat zo ongezond te klinken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Tijdens het normale gebruik van je computer worden bestanden overal verspreid neergezet. In het begin staan ze nog keurig achter elkaar. Maar als je een bestand wist, wordt die plek vrijgegeven: de gegevens staan er dan nog wel, maar de computer 'weet' dat deze plek opnieuw beschreven mag worden. Als je vervolgens een nieuw bestand maakt of kopieert, kan dat dus op die plek gezet worden. Maar misschien is dat nieuwe bestand wel te groot! Geeft niks: de rest wordt gewoon ergens anders neergezet. In speciale tabellen houdt het systeem bij waar het bestand begint, en waar het verder gaat. Zoiets kan natuurlijk ook gebeuren als een bestaand bestand steeds groter wordt (als je een boek aan het schrijven bent, bijvoorbeeld). Dan kan het ook gebeuren dat het verspreid over de schijf wordt neergezet.

Daardoor wordt je systeem wel langzamer. En hoe langer je het gebruikt, hoe erger dat wordt, want op het eind staan allerlei bestanden in stukken en brokken op je schijf, en moet je systeem steeds de juiste info bij elkaar zoeken (via die tabellen).
Dan is defragmenteren een goed idee.

Tijdens het defragmenteren worden per bestand alle verspreide onderdelen opgesnord en weer keurig achter elkaar neergezet. Maar daarvoor moet dan eerst weer wel even wat extra ruimte gemaakt worden. Kortom: daarvoor moet er ontzettend veel heen- en weergeschoven worden, gekopieerd, gewist, enzovoort.

Dat wil zeggen dat de lees/schrijfkop erg veel bewegingen moet maken, en dat is wat je hoort.

Het is niet slecht voor je schijf en er gaat niks kapot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De harde schijf moet even heel veel lees/schrijf opdrachten uitvoeren om de gedefragmenteerde bestanden weer fysiek aaneengesloten te krijgen. Het geratel wat je hoort is het aandrijfmechanisme van de lees/schrijfkoppen, maar daar kan de schijf echt wel tegen. NB Dit proces is extra moeizaam als er maar weinig extra ruimte beschikbaar is op de schijf om als buffer te kunnen gebruiken.

Maar daar staat tegenover dat na defragmentatie de schijfkop juist veel minder bewegingen hoeft te maken om complete bestanden te kunnen lezen (en te schrijven). De toegangstijd is dan korter, dus PC sneller.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tegenwoordig zijn harde schijven een stuk stiller , dat komt door het gebruik van verbeterde stappen-motoren . Als de schijf een beetje geluid maakt is dat niet erg .
Maar als het geluid echt veel harder is geworden sinds je het systeem aanschafte dan kan dat op slijtage duiden . Je kunt je schijf controleren op beschadigde bestanden door op start /deze Computer te klikken . Selecteer je C schijf en klik er met de rechtermuisknop op , klik dan op eigenschappen met links . In het menu dat verschijnt selecteer je Extra / Nu controleren . Vink , beschadigde sectoren zoeken en repareren aan . Klik op Starten . In het Rapport dat verschijnt als het systeem klaar is kun je zien of er beschadigde sectoren gerepareerd zijn . Is dat het geval dan is het tijd om de Harde Schijf te vervangen .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een van de nadelen van windows is de dat de schijf gedefragmenteerd raakt. Hier door wordt de PC in de loop van de tijd steeds iets langzamer.

In de hogere versies van Windows is defragmenteren steeds meer een onderdeel van de systeemsoftware geworden.

De eerste keer dat je defragmenteert na een lange periode zal het tijdens het defragmenteren de pc heel hard moeten werken. Want het moet heel veel onderhoud inhalen. Tijdens die onderhoudsbeurt is de PC vrij traag.

Het ratelen van de hardschijf niet normaal, maar dat duidt op een ander probleem en dat is de hardschijf van mindere kwaliteit aan het worden is. Misschien is het tijd om te denken aan manier om de hardschijf te vervangen.

De manier om de hardschijf te defragmenteren zonder dat hij zo ratelt is alles te kopieren op een andere hardschijf. Zo veel mogelijk wissen wat veilig gewist kan worden. De schijf defragmenteren. En dan de andere hardschijf gebruiken om alles weer terug te kopieren.
Houd die andere schijf als backup voor het geval de oude schijf niet meer werkt.