Is een Macbook Pro met 4gb ram genoeg voor grafisch ontwerp?

Zouden applicaties zoals Adobe Photoshop en Illustrator (CS6) goed werken op een Apple Macbook Pro met 4GB werkgeheugen? Of moet ik dan toch voor de 8gb gaan? Bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (4)

Ik heb er zelf een met 8 Gb waarop CS5 draait, maar 4 is ook ruim genoeg. CS6 heb ik op mijn W7 pc en die heeft maar 4 Gb - geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf heb ik 8 GB, en die zou ik toch wel aanraden. Zeker als je dingen tegelijk open hebt staan (gebeurt mij vaak) is wat extra werkgeheugen wel handig
10 jaar geleden
Of het genoeg is?, Jazeker. Maar in deze tijden wil je toch echt wel >6gb werkgeheugen hebben. De adobe programma's passen zich aan aan de beschikbare computerkracht. Dus hoe meer je hebt hoe fijner het zal werken.

Toegevoegd na 34 seconden:
Je kunt later natuurlijk ook upgraden naar 8gb als je 4 toch niet genoeg vind.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb grafische ontwerpen gedaan op computers waar nog in MegaBytes werd geteld. 'Genoeg' is het zeker, als je af en toe een beetje wilt klooien in CS6. Ik raad je echter wel aan om 8Gb te nemen. Persoonlijk vind ik het een aanfluiting van apple dat ze überhaubt nog 4Gb aanbieden anno 2013 (zeg ik als 20 jaar apple-gebruiker). Als je naast Photoshop ook nog je mail of browser open wilt houden, wordt 4Gb al erg krap.

Vergeleken met de prijs van de Adobe-suite is de meerprijs van 8Gb trouwens een schijntje, dus daar zou ik het dan niet om laten. Met Adobe software speel je mee in de hogere regionen van het computer gebruik daar hoort passende hardware bij, als je het een beetje vlot en soepel wilt doen.

De laatste Adobe software heeft ook baat bij een goede GPU, dus een aparte grafische processor met eigen geheugen.