Op welke dingen moet je opletten als je een 'superstille' computer wilt aanschaffen of samenstellen?

Mijn huisbaas die gepensioneerd is, wil graag een nieuwe computer aanschaffen die zo weinig mogelijk lawaai maakt, op wat voor dingen moet je letten als de computer zo weinig mogelijk (liefst geen) geluid produceert?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Misschien een gek idee.

Koop een laptop, die zijn over het algemeen stiller. Al heb je in laptops ook verschil in decibels wat ze produceren.
Let er wel op dat hij op een vlakke ondergrond staat als hij aanstaat voor voldoende koeling. <- hoe heter de proccessor wordt hoe harder de ventilator moet werken hoe harder het geluid wordt.
Voor een desktop computer sluit ik me aan bij MrTomaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Neem geen losse videokaart.
Neem een intel processor(amd maakt meer hitte en moet de koeler harder zn best doen)
Neem een extra koeler erbij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het over een desktop (computer) en NIET over een laptop!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus in een desktop hoef je geen koeler, processor en videokaart steken volgens jou?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het hier over een desktop.
Videokaart is onnodig omdat het graphische deel al in de processor zit.
Geen amd maar wel intel, ik mag aannemen dat je weet dat intel een processor merk is?
En koeler zeg ik juist dat meer beter is. Alsjeblieft mensen, lees goed voordat je een duimpje omlaag geeft!
Ritsuka
10 jaar geleden
+ van mij, want dit is gewoon correct
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
(amd maakt meer hitte en moet de koeler harder zn best doen) Bron? Is dit niet zo'n 10 jaar oud verhaal wat nog steeds herhaald wordt? "Neem een extra koeler erbij." Bedoel je nou vervang de standaard CPU-koeler door een zelf gekochte CPU-koeler?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amd heeft een hogere kloksnelheid, waardoor de koeler zijn best moet doen om koel te blijven = meer lawaai. Met extra koeler bedoel ik gewoon een extra koeler in je behuizing, want als het goed is zit bij je processor al standaar een koeler.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ritsuka Het is nooit correct om een antwoord te geven, voor een merk te kiezen en dan een generalisatie van "heb ik jouw daar" er in te gooien. Je kan veel beter kijken naar waar je naar moet kijken dan je blindstaren op een merk om dat daar wellicht een vooroordeel van waar is over de gehele linie. Op dit moment is het trouwens intel die de meest verstokende consumenten CPU's maakt: (meer watt=meer hitte). http://tweakers.net/categorie/46/processors/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKi5ITc5My0xOLMnMz1PSgUgGAwU9gbKWpjpKBYnpqcGZValKVqYGtQA Ook daar kan je dus weer geen oordeel over maken wat terecht is voor veel lagere CPU's. Meer fans=meer herrie. Je zal dan ook de fans lager moeten zetten (wat wel weer kan als je er meer inzet) voordat het effect heeft.
1. Meer kracht=meer wattage=meer warmte=meer koelers=meer herrie (grof gezegd).
2. Draaiende apparaten maken herrie en trilling. (HDD's, DVD-drives en dus ook fans).

Kast- Er zijn kasten die veel geluid tegenhouden en die extra grote fans kunnen huisvesten (grote fans hoeven minder snel te draaien om net zoveel lucht te verplaatsten=meestal stiller).
CPU- Er zijn speciale lage wattage CPU's die dus minder verstoken en dus ook minder warm worden.
GPU- Er zijn passief gekoelde GPU's (dus zonder fan) zorg dat je dan wel voldoende koeling in je kast hebt.
SSD/HDD- SSD is altijd stil, HDD's maken altijd geluid, maar ook tussen HDD's zit een groot verschil, er is een kans dat lage toeren HDD's stiller zijn
Voeding- Er zijn voeding die extra stil zijn, met grotere fans etc.
Fans- 140mm zijn leuk maar niet altijd te plaatsen, er worden ook speciale ultra stille 120mm fans gemaakt.

Dan is er nog allerlei speciaal spul als brackets die minder trilling doorgeven en weet ik wat voor trucjes om trilling tegen te houden/te dempen.

Bij veel reviews maar soms ook bij verkoopsites worden decibel waardes gegeven, die zijn belangrijk.

Toegevoegd na 15 minuten:
De meegeleverde CPU-koeler, kan vervangen worden door een stillere, net zoals een GPU-koeler overigens.

Toegevoegd na 15 minuten:
Als je zo mannig bent te minnen leg dan ook even uit waarom. doe ik ook altijd.