Waar moet je op letten bij een RAM upgrade van een laptop?

Hallo,

Ik heb een laptop die inmiddels alweer 4 jaar oud is. Ik game heel vaak en merk dat ik veel games niet kan spelen, omdat ik te weinig ram heb. Nu wil ik dus mijn ram upgraden naar 6 of 8 GB.

Waar moet ik nu op letten als ik RAM geheugen ga kopen? Ik heb 2 slots voor zover ik weet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Dat het allebij dezelfde snelheid heeft. Als het ene geheugen stickje trager is dan de ander, gaat de snellere zich aanpassen aan de tragere snelheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.
Het aantal kanalen je moederbord ondersteunt. Als je een dual channel moederbord hebt zal je RAM in setjes van twee willen kopen, indien je een triple channel moederbord hebt zal je RAM in setjes van drie willen kopen.
Voorbeeldje:
Je wilt 8GB RAM en je hebt een dual channel moederbord zal je dus 2 stukken van 4GB RAM willen aankopen.

2.
Het type RAM. Vandaag is de laatste type generatie RAM de DDR3.

3.
Ook kan je kijken naar je RAM snelheid. Je hebt 800/1066/1333/1600 mhz. Eerst kijk je opnieuw welke snelheid je moederbord ondersteunt en pas je je aankoop aan aan de hand daarvan. Hier zou ik toch niet teveel naar kijken, dit is enkel belangrijk indien je je systeem wilt overclocken.

4. Ook is het belangrijk om te kijken hoeveel bits je besturingssysteem (Windows I guess als het is om te gamen) ondersteund. Indien dit een 64-bits besturingssysteem is kan je de volle 8GB RAM gebruiken. Indien het een 32-bits besturingssysteem zal je systeem maar 4GB RAM gebruiken ook al is er 8GB RAM geïnstalleerd.

Hopelijk ben je hier iets mee :).

Een goeie merk waar ik tevreden mee ben en nooit problemen mee heb is Corsair.