Synology ds112j vs qnap ts-112, welke is beter?

Ik twijfel tussen deze 2 NAS systemen. Welke is beter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Met de qnap kun je meer omdat er veel apps (qpkg's) beschikbaar zijn en de synology is iets gebruikersvriendelijker. Ik heb zelf een qnap en het heeft me 3 dagen gekost om het ding in te richten. Het is allemaal niet zo vanzelfsprekend als een windows pc. Maar ik kan nu wel overal ter wereld bij m'n bestanden en kan ook vanuit nieuwsgroepen downloaden.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar er is geen merkbaar verschil in prestaties? De synology lijkt een mooier en beter besturingssysteem te hebben, de qnas betere specificaties. Ik wil de nas voornamelijk gebruiken om torrents mee te downloaden, en films/series streamen. Het schijnt dat het downloaden via nieuwsgroepen een snellere nas vereist, of op zn minst is aangeraden. Maar via torrents kan dit prima? Ook streamen en downloaden tegelijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het tegenovergestelde gehoord en ben zelf een Synology gebruiker.
De Synology heeft heel veel apps die er kant en klaar op geinstalleerd kunnen worden (transmission bijvoorbeeld voor Torrents,) maar er zit al ingebouwd een Downloadstation in wat via torrents, FTP, NZB en emule kan downloaden.
Downloaden via NZB kan met pakketten die nzbget of SABnzb aankunnen. Daarnaast draait het geheel op PHP en kan je je eigen webserver(s) installeren zoals couche patato, Sickbeard of spotweb.
Regelmatig komen er updates uit met nieuw en slimme veranderingen. Bijvoorbeeld laatst gratis een dynamisch dns omzetting als service gekregen, dat je vanaf Internet niet je IP hoeft in te typen, maar een naam. (kost vaak geld om die service te krijgen) Films streamen gaat prima via een netwerkshare en deze aan een mediaspeler aanbieden (kan op beide NASsen)
Ook is er een mogelijkheid om Plex te installeren, maar ik weet niet goed of je processor daar snel genoeg voor is (geldt voor beide NASsen) Beide hebben volgens mij ook apps die je via telefoon of tablet kan gebruiken om je muziek en foto's te streamen. Video kan ook via Synology, weet ik niet via Qnap.
Ook kan je je bestanden daar vaak mee manipuleren op afstand (kopie, verplaats, verwijder) http://tweakers.net/pricewatch/306348/synology-disk-station-ds112j.html --> 124 euro
http://usdl.synology.com/download/ds/DataSheet/x12-series/DS112j/Synology_DS112j_Data_Sheet_nld.pdf http://tweakers.net/pricewatch/276832/qnap-ts-112-turbo-nas.html -->121 euro
http://usdl.synology.com/download/ds/DataSheet/x12-series/DS112j/Synology_DS112j_Data_Sheet_nld.pdf Qua specs en prijs lijkt de Qnap trouwens wel weer ietsje beter...
paulus811
11 jaar geleden
In vergelijkende tests eindigen zowel QNAP als Synology steevast op de eerste plek. En de vraag lijkt een beetje op 'wat rijdt beter, een Mercedes of BMW', zonder te weten wat eigenlijk met dat 'beter' bedoeld wordt. Ik denk dat alles wat Joostman schrijft dat met een Synology kan, ook met een QNAP kan. Na drie jaar QNAP gebruiker vind ik al die mogelijkheden eerder verwarrend dan prettig. Streamen naar een mediaplayer gaat in ieder geval prima en downloaden via SABNzb ook en dat is waar ik het ding voor gebruik. Ik blijf het onvriendelijke apparaten vinden, want op het moment dat de boel vastloopt heb je Linux kennis nodig en dat heb ik gewoon niet en ook niet de zin om het te leren. Je wordt soms helemaal knetter van de forums als je bijvoorbeeld weer tot 2 uur 's nachts loopt uit te vogelen waarom het apparaat niet gewoon een bestandje wil kopiëren naar een pc en steeds komt met 'user access denied'. En ja, dan heb ik al uren naar toegangsbeheer zitten staren en zitten klooien want er zijn wel tien verschillende manieren om het beheer te regelen. Soms kan een QNAP en Synology gewoon TEveel en wens je een simpele centrale opslag die streamt en download en niks meer dan dat. Ik hoef geen websites te bouwen en ik wil geen terminal acties uitvoeren. Succes met de aankoop! En lees een paar testen in vakbladen en bepaal je aankoop obv wat jij belangrijk vindt.

Andere antwoorden (1)

volgens mij maakt het niet zoveel uit, ze zijn beide prima.
Ik heb destijds voor de qnap gekozen omdat deze er geen ventilator in had zitten en dus heel erg stil is door de passieve koeling. Ooit gekocht bij www.wifimedia.eu in Arnhem, prima winkel, hadden de nas ook voor mij ingericht zoals ik het wilde. succes met je keuze