Is het slecht om een externe schijf op te tillen wanneer hij aanstaat en dan de stekker eruit te trekken?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik was trouwens niet iets aan het kopiëren naar de schijf of van de schijf naar de computer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Een externe schijf kan wel wat heben, maar het risico dat er iets kapot gaat is wel groter als de schijf word bewogen.
In de schijf zitten namelijk metalen schijven waar de data magnetisch op word bewaard. De leeskoppen zweven vlak boven deze schijven
Door de te bewegen KAN het gebeuren dat een kop de schijf raakt en daardoor crashed.

Probeer het dus zoveel mogelijk te vermijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat als de schijf niet gebruikt wordt, maar wel aanstaat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kan de schijf toch draaien. Als jij denkt dat de schijf niks doet kan het wel zo zijn dat de computer iets op de schijf doet (bijvoorbeeld een index maken van wat er op de schijf staat.
Oer het algemeen is het wel zo dat als er op deze manier iets kapot gaat (een kop die de schijf raakt) je dit direct merkt.

Andere antwoorden (2)

Ja, ik denk het wel. Ik hem dat ooit opgetild, en hij ging kapot..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zowel optillen en uittrekken zonder gebruik te maken van "veilig loskoppelen" kan een harde schijf onherstelbaar beschadigen.
De naald in een schijf kan namelijk vastslaan in de schijf zelf.