Telkens als ik mijn computer opstart krijg ik een vreemde melding, wat houdt dit in?

Bij het opstarten van mijn laptop krijg ik de volgende melding:

'' A S.M.A.R.T error has been detected, press a key to continue ''

Wat houdt deze melding in en wat kan ik er het beste mee doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Defecten

Harde schijven kennen twee soort defecten:
1.Voorspelbare: Sommige defecten zijn te voorspellen. Vanwege het feit dat harde schijven mechanische apparaten zijn kan men vrij nauwkeurig de levensduur voorspellen op basis van gebruik en ouderdom. Storingen die hieraan te wijten zijn vinden geleidelijk aan plaats naarmate de apparaten vaker of langer in gebruik zijn. Een monitoringtool kan deze detecteren.
2.Onvoorspelbare: Er zijn natuurlijk ook onvoorspelbare gebreken zoals slechte elektronica of kortsluitingen. Indicaties hiervan zijn moeilijker te vinden maar er wordt toch getracht deze zo veel mogelijk te anticiperen.

Het monitoren van de harde schijf kan in 60% van de gevallen de storingen voorspellen. S.M.A.R.T.-technologie heeft als doel de gebruiker of systeembeheerder geruime tijd van tevoren te waarschuwen voor aanstaande problemen zodat deze stappen kan zetten om de op de harde schijf aanwezige data veilig te stellen.

[bewerken] Eigenschappen

S.M.A.R.T.-eigenschapwaarden kunnen variëren van 1 tot 253 waarbij 1 de slechtste waarde voorstelt en 253 de best mogelijke waarde is. Afhankelijk van de fabrikant worden de waarden 100 of 200 gehanteerd als de "normale" waarde. De waarden worden op een speciaal gedeelte van de schijf bewaard. Monitoringprogrammatuur kan deze waarden lezen om analyses uit te voeren.

Als voorbeeld hierbij de eigenschappen die S.M.A.R.T. in de gaten houdt bij een WDC800JB-00CRA1-harde schijf van 80 GigaByte:
Raw read error rate
Spin up time
Start/stop count
Reallocated sector count
Seek error rate
Power on hours count
Spin retry count
Recalibration retry count
Power cycle count
Reallocation event count
Current pending sector count
Uncorrectable sector count
CRC error count
Write error count
Time alive
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Backup zo snel mogenlijk eventuele belangrijke data die je wilt bewaren, waarschijnlijk is je harde schijf bezig te overlijden (geen grapje).

Laat eventuele diagnostische programma's, je harde schijf inspecteren op fouten, maar ik denk dat je aan een nieuwe harde schijf moet gaan denken.

Als je het merk van de harde weet kun je ook naar de website van de fabrikant gaan voor ondersteunende software hier voor.

Het is een harde schijf probleem in ieder geval.