Is het aantal Gb's van een videokaart belangrijk voor gaming?

Want ik zit te twijfelen tussen een msi gt70 en een alienware m17x en de gt70 heeft een 4 gb gtx 680m, en de alienware of een 2 gb amd 7970m of een 2 gb gtx 680m. Alsjeblieft geen comments zoals laptops zijn niet goed voor games want ik heb al een gaming desktop en ik heb gewoon iets portables nodig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
5K

Antwoorden (2)

Hoe meer geheugen een videokaart heeft hoe beter voor gaming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is zeker belangrijk. Met name bij hogere resoluties. Bovendien kun je dan langer doen met je videokaart. Een 2 GB kaart kun je de huidige games op zich goed mee spelen, maar binnen korte tijd moet je de detailinstellingen bij nieuwe spellen alweer naar beneden zetten om een beetje goede snelheid te houden.

Hieronder nog een stukje waarin precies wordt uitgelegd hoe het werkt en waarom een ruime hoeveelheid geheugen belangrijk is en beter voor de prestaties.

"Hierin wordt een digitale representatie van het beeld opgeslagen, alsmede sjablonen hiervoor, zoals textures. Hoe meer geheugen er op een videokaart zit, hoe meer voorbewerkte beeld-onderdelen erin passen. Hierdoor hoeven minder compromissen tussen snelheid en detailweergave gesloten te worden. Een groot videogeheugen is bij hoge resoluties belangrijker, want hoe hoger de resolutie, des te meer pixels je hebt en moet er meer geheugen zijn om de textures op te kunnen slaan. Ook gebruikt anti-aliasing veel geheugen. Dit wordt vooral gebruikt in spellen. Een kaart met een groter geheugen is alleen aanmerkelijk sneller als die een meer geavanceerde chipset bezit. De grootte van het geheugen wordt uitgedrukt in bytes en de snelheid in Hertz. De bandbreedte van het geheugen wordt uitgedrukt in gigabyte/seconde en kan berekend worden door de busbreedte in bits te vermenigvuldigen met de snelheid in Hertz."

Daarom kun je beter nu een beetje meer geld uitgeven aan de 4GB kaart, je hoeft hem dan minder snel te vervangen door een betere of te beknibbelen op de kwaliteit van de weergave. Als je het kunt betalen zou ik altijd gaan voor de 4GB-variant.