hoe komt mijn schijfstructuur beschadigd of onleesbaar?

Mijn computer geeft aan dat mijn schijfstructuur beschadigd of onleesbaar is wanneer een een simpel word-documentje op wil slaan. Hoe komt dit? Of misschien belangrijker, hoe komt dit weer goed?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Het kan zijn dat kleine stukjes op je harde schijf "versleten" zijn. Dit noemen we Bad Sectors. Het kan ook zijn dat je leeskop niet optimaal meer werkt. Hoe dan ook doe je er verstandig aan om de data die je wilt bewaren, te backuppen.
Je kunt vervolgens via Checkdisk je schijf checken en mogelijk repareren.
De slechte sectoren worden dan "ingeruild" voor reserve sectoren, waarna je hopelijk weer verder kunt werken.

Houd er wel rekening mee dat dergelijke problemen voortekenen kunnen zijn van het compleet defect raken van je schijf. Het kan best dat hij nog jaren meegaat, zonder problemen, maar zorg voor een backup!