als ik tweede sata installeer dan wil windows niet meer opstarten, waarom niet?

Oude sata (WD3200JS) van andere identieke pc geinstalleerd, heb settings in Bios gecontroleerd en ook boot volgorde (Neo P965).
Maar toch wil windows niet opstarten.
Via USB aangesloten geeft geen probleem.
Aansluiten van sata zou toch fluitje van 1 cent zijn?
Rara......

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer de sata kabels op van HD eens om te wisselen , hij ziet denk ik de boot disk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Controleer beide kabels van je hardeschijf of je goed er inzitten (kabels passen er maar op één manier in!) controleer ook goed of de rode sata kabel goed op het moederbord vast zit. Overigens hebben de meeste pc's de mogelijkheid om tijdens het aanzetten van je pc op een bepaalde toets te drukken zodat in een boot-menu terecht komt.
Disabled eventueel alle overige boot opties in je bios mocht bovenstaande niet werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd zal wrschnlk de boot disk niet herken worden.
Kabels etc zitten goed alsook alle bios settings.
Verwisselen kabels bracht geen oplossing. Kan het te maken hebben dat de Sata met OS op de JBMicron (northbridge) zit en de tweede Sata op de ICH8 (southbridge).
Kan ik zomaar de Sata met het OS verplaatsen van de JBmircon naar de ICH8?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik de sata met OS verplaats (zonder aansluiten tweede sata) van de JBmicron naar de ICH8 dan krijg ik precies het zelfde probleem en wil windows niet opstarten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inmiddels is het probleem opgelost!
Het blijkt dat niet alle 4 de ICH8 sata aansluitingen gelijk zijn. Waarschijnlijk omdat de ICH8 intern of via de Bios de aansluitingen toch als IDE ziet. Als ik de SATA in een master inplug (zie je terug in de BIOS) dan doet de sata het naar behoren en start windows gewoon op.
Zet je hem dus niet in een connector die als master gezien wordt dan wil windows dus niet opstarten. Ik had de sata dus niet in het eerstvolgende slot NA de sata DVD rewriter moeten stoppen maar in de naastliggende bank met hogere slotnummer. Dit staat dus nergens in de P965 manual!.

Antwoorden (1)

Draai de harddisk aamsluiting eens om, welicht probeert de pc van de verkeerde disk te boten.