Hebben harde schijven hun limiet bereikt?

2 jaar geleden kocht ik een 1,5 terabyte hardeschijf voor 90 euro bij de Media Markt. Nu betaal je 120 euro voor een 2 terabyte schijf. Het prijsniveau is niet gedaald en de capaciteit is praktisch hetzelfde. Blijft alles zoals het nu is en doet de "wet van Moore" er niet meer toe?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat hier om externe harde schijven

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wet van Moore is geen natuurwet ofzo, eerder een voorspelling en heeft naar mijn weten nooit wat gezegd over hdd-capaciteit maar alleen over de verdubbeling van het aantal transistoren in een CPU.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De voorspelling werd in 1965 gedaan door Gordon Moore, één van de oprichters van chipfabrikant Intel. De wet gold nog tot 2011, maar deskundigen houden er rekening mee dat deze vooruitgang binnenkort langzamer zal gaan verlopen. De reden daarvoor is dat de steeds verder doorgevoerde miniaturisatie niet langer alleen afhankelijk is van technologische vooruitgang, maar ook gehinderd wordt door fundamentele fysische barrières.

Het beste antwoord

Harde schijven hebben sowieso niet hun limiet bereikt. Er zijn inmiddels bijvoorbeeld ook 4 gb schijven te koop, en de capaciteit zal alleen maar groter worden in de toekomst.

Wel is er door overstromingen in Thailand (waar veel fabrikanten van harde schijven gevestigd zijn) een flink tekort aan harde schijven geweest. Daardoor stegen de prijzen. De productie is inmiddels weer op volle gang maar dat kan verklaren waarom er niet heel veel gebeurd lijkt te zijn. Als die overstromingen er niet waren geweest was er mogelijk ook sprake van een grotere prijsdaling.

Daarnaast kan er ook nog een snelheidsverschil zijn tussen de harde schijf die je toen kocht en nu zag staan.

De goedkoopste 2tb schijf die ik zo snel kan vinden kost trouwens geen 120 euro, maar 83 euro op internet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jup die overstroming heeft flink wat inpact gehad op de prijzen. Er waren momenten dat 1TB schijven voor over de €100,- werden verkocht! (terwijl die nog geen half jaar daarvoor op €50,- zaten) In die tijd hebben dan ook veel mensen hun 2e hands harde schijven verkocht die je daarvoor niet kwijt kon. Maar de ontwikkeling staat zeker niet stil. De 4TB schijven zijn hun intrede aan het doen en de prijzen gaan nog veel verder zakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@thijs Zo werkt het niet, er zijn al kleinere schijven 2,5"/1,8". Daarnaast blijft de vraag voor opslagcapaciteit groeien dus 5TB en 6TB schijven zullen er ook gewoon komen in 3,5". Prijsdaling is een constante (op de ramp na) niet iets wat na een bepaalde stap komt. Er waren ook hordes mensen die bij 1GB hardeschijven zeiden dat consumenten nooit meer nodig hadden dan dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@MrTomaat: Inderdaad MrTomaat! 4TB niet nodig voor consumenten?! Ik ben een consument en er zit 7TB (4 interne schijven) in mijn hoofd systeem. Ben blij dat deze ontwikkeling nooit zal stilstaan want alle digitale formaten worden groter en groter (foto's die al over de 20mb gaan.. en die HD films die je ermee kunt maken.. :S) Die thijs1812 snapt volgens mij niet helemaal hoe de wereld in elkaar zit :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu wel ja.. maar straks misschien niet meer. Zoals MrTomaat al aangeeft was dit 2 jaar geleden nog 1TB wat meer dan genoeg was. Vergeet niet dat de bestanden groter en groter worden. Vroeger was een film 700mb, toen werd het 4gb en nu zitten we op de 15gb. Het einde hiervan is nog langs niet inzicht! Zo zijn de digitale films die je in de bioscoop ziet vaak tussen de 300GB en 1TB groot! Hoeveel jaar duurt het denk je voordat je dit op je ultra-super-hd-cinema-max-3000-tv ziet? ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige blu-ray films zijn al groter dan 50GB: http://binsearch.info/index.php?q=blu-ray&m=&max=250&adv_g=&adv_age=999&adv_sort=date&minsize=50000&maxsize=&font=&postdate= Hetzelfde voor PS3 games >25GB http://binsearch.info/index.php?q=ps3&m=&max=250&adv_g=&adv_age=999&adv_sort=date&minsize=25000&maxsize=&font=&postdate= Je zag 100GB grote files, dat betekent nog maar 10 films op een 1TB schijf. Vandaag absurd morgen realiteit. Men blijft maar komen met hogere resolutie hogere framerates etc. Wat jij noemt is een moment opname, en daar heb je gelijk in. Je moet het er echter wel bij vermelden als je het zegt. De gemiddelde consument heeft VANDAAG DE DAG meer dan genoeg aan 2 TB, MORGEN KAN DAT WEER ANDERS ZIJN.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omg thijs, waarom begin je nu weer over zo'n stomme console (wat momenteel ook hopeloos achter loopt) Misschien moet je iets anders doen dan zo kortzichtig te reageren op deze site. Ga lekker stemmen met je iphone op de voice of holland ofzo. :P Nog even ter duidelijkheid: Ja, we hebben meer als 640K ram nodig (steve jobs) ja, de wereld is rond en niet plat en ja we kunnen de wereld rond binnen 80 dagen en ja mensen kunnen de ruimte in! Er zijn miljoenen mensen voor jouw die zeiden dat we het niet konden, niet nodig hadden of dat het er nooit kwam. Bij deze voeg ik jouw in dit rijtje mensen toe!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
quote1: Ik denk dat consumenten niet meer nodig zullen hebben, quote2: ik zeg niet dat we het nooit nodig zullen hebben quote1 en quote2 zijn in direct conflict met elkaar, normaliter geen probleem, ze komen echter van dezelfde persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Go MrTomaat Go! ;)

Andere antwoorden (2)

Harde schijven zullen nooit hun limiet bereiken alleen de manier hoe ze met opslagruimte omgaan en hoe ze gemaakt worden,
De normale hardeschijven, bezitten een klein schijfje waar een soort naald data wegschrijfd, deze zijn erg schok gevoelig en hebben tot nu de dag een opslag van ong 4 terrabytes (TB), maar sinds een paar jaar en die maken nu hun opmars zijn de zogehete SSD harde schijven (solid state drive), en bevatten dus geen draaiende onderdelen maar flash geheugen, bijv net als je geheugen kaart van je telefoon of camera en deze zijn vele malen sneller dan de oude HDD`s maar bezitten niet de grote opslag ruimte en zijn vele malen duurder, ik weet alleen niet of er ook SSD externe harde schijven zijn maar ik weet wel dat er een soort omvormer is dat je een SSD in een externe behuizing stopt en dus ook een externe HDD hebt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al eerder in een reactie van mij geschreven dat het eigenlijk niks uitmaakt of het een externe of interne schijf is, want dat is één pot nat. Het enigste verschil tussen de twee is dat de externe in een behuizing zit en via een kabel (meestal usb) aan de pc verbonden worden. De grotere 3,5" hebben meestal een extra voeding en de 2,8" gebruiken de voeding via de usb kabel. Verder zijn de antwoorden al gegeven. Ze kunnen nog steeds groter, maar ik denk dat het opslagsysteem anders zal moeten worden zoals het nu is. Er zal zeker ooit een limiet worden bereikt met de echte harde schijven. Maar de SSD (Solid State Drives) kunnen nog flink uitgebreid worden. Deze kunnen ook zowel intern als extern gebruikt worden. Alleen, als je er een hebt, vervang dan de systeemschijf met een SSD want je pc zal er een stuk sneller door worden. Gegevens zou ik dan op de harde schijf bewaren...