Wat is SB in mijn PC?

Ik heb een computer met een moederbord van ASRock. Bij het moederbord werd een CD geleverd met daarop een monitoring / tuning utility.

Die utility heeft een gedeelte over "fan & temperature". Daarin komen de volgende temperaturen voor:

--  CPU temperature
--  M/B temperature
--  SB temperature

De fan speeds die worden genoemd zijn:

--  CPU fan1, CPU fan2
--  Chassis fan1, Chassis fan2, Chassis fan3
--  Power fan
--  SB fan1

Ik kan alles duiden, behalve SB.

Waar staat SB voor, wat is dat?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

SB staat voor South Bridge. De south bridge zorgt voor de communicatie in de laptop (met de harde schijf, usb poorten etc.) zie voor meer info:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Southbridge
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb geen laptop maar een desktop. Daarin zit een heel moderne processor. Heeft die nog wel een aparte South Bridge?
Cryofiel
11 jaar geleden
En zou de South Bridge echt een eigen ventilator en een eigen temperatuursensor hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn moederborden met aparte South Bridge en de South Bridge kan redelijk warm worden, omdat deze op dezelfde snelheid als een CPU draait.
En vanwege warmte problemen kan bij snelle PC's gekozen worden om de CPU en South Bridge te splitsen.

Andere antwoorden (3)

Hoogstwaarschijnlijk voor Southbridge

http://en.wikipedia.org/wiki/Chipset (zie plaatje)
http://en.wikipedia.org/wiki/Southbridge_(computing)

Maar kan ook System Board zijn:

http://www.fixya.com/support/p4107343-averatec_82_8a0402_01_motherboard_3270_m
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
SB kan niet staan voor Systeem Board, want dat is een andere naam voor moederboard. En die kan niet dubbel gekoeld worden. Een ook niet Sandy Bridge (processor) omdat een type van processor is deze wordt ook al gekoeld.
Het kan ook nog een Sandy Bridge zijn

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sandy_Bridge

Toegevoegd na 2 minuten:
Sandy bridge is een Core processor in je computer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
De temperatuur van de processor wordt al genoemd onder het kopje CPU. Hetzelfde geldt voor de snelheid van de ventilator die de processor (CPU) koelt. Dus SB zal niet nogmaals dezelfde processor zijn, denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad geen CPU.. Het is gewoon de southbridge bij Asrock temp metingen (in andere gevallen kán het system board zijn) Dit temp programma is namelijk o.a. voor de Asrock OC tuner. Hierbij kan je de voltage aanpassen van de CPU, DRAM, VVT, NB(northbridge) en SB(southbridge). als het goed is staat er bij SB fan ook niks (want bij kale moederborden zit er geen southbridge fan op.. een passieve koeling is voldoende) Dus zal zeggen sluit en op naar de volgende vraag :)
Diverse onderdelen kunnen gekoelt worden. De systeemkast, dat zijn de chasis fan1 en fan2. CPU dat zijn CPU fan1 en fan2, de voeding dat is power fan. En dan heb je nog geheugenkoeling en chipset koeling. Moederboard wordt gekoeld door de twee chasis fans. Dus dan blijft het geheugen en diverse chipsets over. Ik denkt SB een chipset is. En de South Bridge is een chipset, welke soms een chip is samen met de CPU, dat zie je vooral bij laptops waar ruimte gebrek is.