worden gegevens verwijderd als ik een externe harde schijf fomatteer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
6.9K

Antwoorden (5)

Ja, in principe wordt alles gewist. Er zijn mogelijkheden om verloren bestanden toch terug te krijgen, maar dat werkt niet altijd.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De redenen dat het niet altijd werkt is omdat, zie WWDiver1's antwoord.
bamibal
11 jaar geleden
Dat is een reden. Een andere reden is als er weer geschreven wordt op de schijf, er steeds minder bestanden hersteld kunnen worden.
Ja! Maak een backup van belangrijke bestanden. Heb je per ongeluk toch iets te veel verwijderd? Dan zou je kunnen proberen het met recuva weer terug te halen, maar succes is absoluut niet gegarandeerd...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn 2 manieren van formateren
Snel formateren: hierbij worden in feite enkel de sectoren gewist die je pc vertellen waar de gezochte gegevens op de schijf staan en dus blijven de gegevens in feite op de schijf en kunnen met de juiste software "teruggevonden" worden.
Bij volledig formateren word wel de volledige schijf geformateerd en dus worden ook alle gegevens gewist.
Je kan het verschil zeer goed zien aan de tijd die het duurt om de schijf te formateren. Snel formatteren duurt maar enkele minuten en volledig formatteren gaat, afhankelijk van de schijfgrootte, een hele poos duren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met recovery tools haal je altijd een gedeelte terug..
Gebruik een programma zoals File scavenger om zeker te zijn dat er geen data weer terug te vinden is.
Alleen experts zullen voor enkele 10000 eurootjes iets terug vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok Cross maar heb jij enkele 10000 eurootjes over voor het reçuperen van enkele al of iet nuttige bestandjes?
En we gaan er wel van uit dat de schijf niet in handen valt van een technogeekdief hé. :-)
capthavoc
11 jaar geleden
volledig formateren is meestal wel voldoende voor normaal gebruik
alleen die echte experts kunnen een format terug draaien
met die proggies als recuva kun je ook veel terug halen zelf onder een format misschien zelf 2 als het maar meteen daarna gebeurd
niet zoals de expert dat kunnen
daar is hele dure software en hardware voor nodig
en dus is dat niet besteed aan het terug krijgen van een vakantie fotootje.
nou nee, formatteren houd in dat je de externe schijf kompleet leeg wilt maken voor te herbruiken, alle gegevens op het niet-verwisselbare Station E: zullen verloren gaan. fotos muziek etc gaan voor het oog verloren ja, in een feit beschikt een externe schijf een verborgen cluster partitie van 20 GB daarom als je een schijf koopt van BV 500 GB wordt er maar 480 GB weer gegeven, en niet 500GB die 20GB die de pc in beslag neemt is van de verborgen partitie die door de fabrikant is aangebracht, daarin komen alle data's in die ooit geformatteerd zijn. voor het oog ziet de schijf er leeg uit. maar met een programma bv " Recover my files " (volledige versie, geen demo) kan je de geformatteerde files terug halen, dit kan 24uur duren zo'n scan en kan aan 10 terrabytes data's voor je terug halen uit je schijf. dit is gedaan voor wangedrag zodat bv politie die de schijf in beslag nemen zou op die manier ook al is je schijf 10x geformat in ntfs jou data's terug halen en je hele geschiedenis van je schijf. formatteren zelf is het leeg halen van je schijf, en gaan principe alles verloren. zo'n recover programma, kan het terug halen alleen niet gebruiken wat die terug gehaald heeft. omdat het ingepakt zit en daar heb je een speciale programma weer nodig om het uit te pakken. dit werkt ook op een C schijf. in het algemeen je vraag te beantwoorden. alles op je schijf wordt alleen onbruikbaar gesteld in de geheime partitie. het pakt alles in en plaats naar het geheime achief partitie, voor je oog lijkt die schijf leeg. is precies het zelfde als je de ene track knipt en plakt in een andere map. de map waaruit je de track hebt geknipt ziet er leeg uit. maar de track zelf staat wel ergens anders opgeslagen ;)

Toegevoegd na 4 minuten:
als je een harde schijf echt wilt vernietigden zul je met een dikke magneet overheen moeten gaan of in de magnetron leggen, of een paar deuken inslaan met de hamer, vele mensen denken dat formatteren alles verwijderd. tegendeel het slaat juist alles op zonder dat je het weet, en dat kan oneindig veel zijn. want 500 GB wordt zo ingepakt dat het maar 100 kb uit eindelijk groot is, soort zip / rar maar dan kleiner
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry DJBranco, maar iemand die 500 Gb aan normale gebruikersbestanden kan comprimeren naar een paar honderd kilobyte of voor mijn part naar een paar honderd megabyte die wint 1 of andere Nobelprijs.
Ik bied vast een ton voor een dergelijk goed programma!

Bij formatteren worden geen gegevens verplaatst naar 1 of ander geheim gebied op je schijf.
In het beste geval worden slechte sectoren om geruild voor wat goede sectoren (Remappen)
Hier is niets geheim aan, maar zorgt er voor dat een harde schijf zijn grootte behoudt op het moment dat er bad sectors zijn.

Bij formatteren raak je al je gegevens kwijt, maar zijn deze eenvoudig terug te halen. Je WIST de gegevens namelijk niet, maar haalt de verwijzingen naar de gegevens weg waardoor je ze niet meer kunt zien.

Als je je gegevens echt kwijt wilt, zul je ze moeten overschrijven. Dit wordt doorgaans Wipen genoemd.