Klein beetje ijsthee met prik over laptop, is dit erg?

Donderdag avond is er een klein beetje (2dopjes) ijsthee met prik over een klein deel van de rechterkant van mijn toetsenbord bij de numlock cijfers gevallen.
Ik heb het gelijk droog gemaakt met een handdoek en ben er met de föhn overheen geweest.
Ik heb daarna ook het toetsenbord eruit gehaald en daar kan je zien dat er een bescherm plaats onder het toetsenbord zit en toen ik de toetsen 1 voor 1 eraf haalde en schoonmaakte zag je dat de ijsthee niet weg kon langs de zijkanten want het zat allemaal dicht bij elke toets.
Maar toen heb ik op internet opgezocht of water/andere liquiden over je laptop erg is en sommige mensen zeggen dat je het wel een week moet laten drogen en dat er na een paar weken pas waterschade wordt aangericht.
Ik ben dus als de dood dat mijn laptop over paar weken kapot gaat ,nu werkt alles perfect (3 dagen nadat er water overheen is gevallen).
De laptop zat niet aan de lader en ik heb hem over de kop gehouden voor 2 uur en daarna 10 uur gewoon uit gelaten.
Weet iemand misschien of de kans dat die nog kapot kan gaan groot is.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.8K

Antwoorden (3)

Als je, zoals je zegt, alles inderdaad direct goed gedroogd hebt en de laptop werkt nog steeds dan is de kans klein dat je er later nog problemen mee krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jet grootste probleem zijn de suikers. Die gaan er voor zorgen dat het gaat plakken. Bij veel laptops kun je tegenwoordig het toetsenbord verwijderen en kun je met een klein kwastje de schade opnemen en zonodig verhelpen. Vaak kun je op internet je laptop vinden en zo ook bekijken hoe je hem demonteert. Heb dat zelf met een mini laptop gedaan en was een fluitje van een cent. ( achteraf gezien).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het antwoord op je vraag is het belangrijk in hoeverre de vloeistof in je toetsenbord is doorgedrongen.

In frisdrank is met name de suiker gevaarlijk voor je computer.
Zolang de drank nog vochtig is zorgt deze suiker er voor dat het vocht een goede geleider vormt. Hierdoor kan kortsluiting ontstaan.
Aangezien inmiddels alles droog is en er niets defect lijkt, kun je er vanuit gaan dat dit niet gebeurd is.

In half natte/droge toestand kan suiker gaan plakken. Dit kan er voor zorgen dat je toetsen gaan kleven een niet goed meer functioneren. ook dit valt vrij snel te merken.
Merk daarbij op dat het vaker mensen overkomt. Inmiddels houden veel fabrikanten rekening met vuil dat tussen de toetsen door komt. Zij gebruiken de toets zelf als een soort parapluutje waardoor word voorkomen dat vocht en vuil al te snel gevoelige delen bereikt.

Het laatste probleem is dat de suiker het metaal (koper) en soms ook het rubber aantast. Het versnelt het verouderingsproces waardoor het rubber korrelig wordt en breekt terwijl de metalen delen gaan roesten.
Hier is niet echt iets tegen te doen. In theorie kun je alles schoon maken door het met water af te spelen. Voor de losse toetsen zou dat nog wel gaan, maar bij de delen daaronder maak je de problemen alleen maar groter.

Voor wat die delen betreft kun je er eigenlijk alleen maar het beste van hopen en er op vertrouwen dat de fabrikant over dit probleem heeft nagedacht toen hij zijn ontwerp maakte. (wat steeds vaker het geval is !)

Toegevoegd na 1 minuut:
"...door het met water af te spelen."

"spelen" moet natuurlijk zijn: "spoelen"