Waarom ruisen mijn computer speakers?

Sinds gister maken mijn computerspeakers een poppend en ruisend geluid. Voorheen deden ze dit niet. De ruis is niet constant, en het is gekomen van het ene op andere moment.

Wanneer ik mijn mp3 speler op de speakers aansluit ipv mijn computer stopt de ruis. Aan de drivers kan het niet liggen deze heb ik zojuist nog allemaal geupdate (met driversoft).

Aan de voeding, kabeltjes, of andere apparaten in de buurt ligt het dus ook niet aangezien hij het met mijn mp3 speler wel goed doet.

Wie heeft enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
4.3K

Antwoorden (5)

Heel misschien: heb je een microfoon aangesloten waar het geluid doorheen komt? Zoja, ga ik een oplossing schrijven, anders weet ik het ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wellicht staat er een versterker vol open en biedt je een erg laag ingangssignaal aan.
dat moet je dus ff checken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijk ook even je connectoren na, wellicht vuil daarop.
zet eens je audiouitgang van je pc op zo'n 30% van het nivo en het nivo van datgene wat je aanbied op max.
Wellicht overstuur je de boel, dan iets minder nivo aanbieden, dan even horen of de ruis weg is.
plop geluidjes, let eens op een cv ketel thermostaat, die kan stoorsignalen geven, continue data overdracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wordt lastig, als de cv toch in de buurt zit, zou je je pc kunnen aarden.
ouwe truc van audio gebruikers, draai je voedingsstekker eens om, kan een aardlus oid zijn, maar ja, dit treed niet zomaar op. in ieder geval proberen
Het is best raar, maar misschien komt het ruizen door signalen die kunnen storen. Denk aan een telefoon, een router of een magnetron. Of misschien zit er stof op je geluidskaart/moederbord. Maar ik vermoed dat ze gestoord worden door draadloze signalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat soms ook een probleem kan opleveren, is als je verschillende kabels komende uit de computerkast, naast elkaar hebt liggen.

Bij monitoren met een D-Sub (VGA) aansluiting is de kabels uit elkaar leggen, het eerste wat wij altijd aanraden. Dat lost 'ruis' op de monitor op.

Wij merken af en toe dat dit ook werkt bij speakersets met een subwoofer.

Probeer het eens zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je een lamp aanzet (en alleen op dat moment) komt er een magnetische straling vrij die de magneet in de luidspreker beïnvloed, maar als die lamp kapot is en (een beetje) flikkert kan het zijn dat de luidspreker vrolijk meedoet. Dit is een voorbeeld van hoe zo'n stralingprobleem zou kunnen optreden, en meestal kan het bij de minste verandering alweer weg zijn (op de mp3 zouden ze bijvoorbeeld wel kunnen werken doordat ze minder worden versterkt en ze dus minder reageren op een of andere straling).
Zet dus ALLE andere apparaten in de buurt uit, en kijk waar het aan ligt.