Wie kan mij vertellen wat er mis is met mijn computer als het beeld roze word?

Ik ben al sinds vanmorgen bezig met een video montage.

Ik dacht dat ik best een goede computer had, maar ik heb inmiddels zo mijn twijfels. Ik deed eerst montages altijd met Pinnacle studio 12.

Maar pinnacle loopt steeds vast, althans, het programma, niet de computer. Voorbeelden:
Als ik een filmpje van mijn camera over zet naar de PC is het filmpje gewoon goed. Zodra ik het in Pinnacle inlaad in de tijdslijn, loopt het geluid niet synchroon, of valt weg, of het hele filmpje geeft schokkend geluid en zwart beeld.

Dan na een tijdje, houd het hele programma er mee op, en moet ik een rapport verzenden...my ass, want er is natuurlijk geen extra informatie beschikbaar over dit probleem.

Dus na een paar uur klooien, ben ik overgestapt op Windows Movie Maker. En daar heb ik echt iets idioots in. Als het programma even bezig is, gaat het goed, en dan...out of the blue, loopt het hele systeem vast en ziet mijn scherm er zo uit, als op de foto.

Ik kan niet vinden wat er fout gaat. Ik kan redelijk overweg met computers, maar dit snap ik gewoon niet.

Ik speel ook de World of Warcraft (natuurlijk niet als ik een video aan het renderen ben) maar daarbij gebeurd niets. Terwijl dat grafisch toch ook een zwaar spel is. Ik twijfel over mijn videokaart...maar ja doordat wow wel goed werkt.

Korte info over mijn PC:
Staat ook op de afbeelding.
Als iemand iets weet, of een vermoeden heeft, maar meer informatie nodig heeft, laat het even weten.

Bedankt alvast.

Picture for question
11 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Het beste antwoord

WoW heeft blijkbaar minder zware eisen aan je grafische kaart en PC dan video bewerking.

Als ik de omschrijving zo lees, dan denk ik direct aan een driver die niet goed werkt.

Maar waarschijnlijk loopt je geheugen vol en loopt je computer vast. Omdat het pas gebeurt bij de bewerking van de video en onafhankelijk is van het programma.

Het kan ook de processor zijn of dat de Hardschijf (buffer) niet snel genoeg is. Dit is wel achter te komen door hulpprogramma "broncontrole" in window 7, maar daar heb je wat computerkennis voor nodig om die grafiekjes goed te kunnen lezen. En om die reden zit het wat dieper in de menu's.

Zelf denk ik niet aan grafische kaart of Graphic Processor Unit. Omdat het weergeven van het filmpje wel goed gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naar alle waarschijnlijkheid moet je dit probleem toch in je videokaart zoeken.
De videokaart heeft zijn eigen geheugenbank en werkt nauw samen met de processor(en) en het aanwezige werkgeheugen in de PC, zeker als het systeem zwaar belast wordt door het renderen van video.
Windows heeft de neiging al snel in te grijpen als het geheugenbeheer onder druk komt te staan. Rekentaken worden dan omgeleid naar alternatief vrij geheugen waardoor sync fouten kunnen optreden.

Ik denk dat de fout schuilt in het geheugen op de videokaart. Waarschijnlijk laat dat geheugen (of een gedeelte daarvan) het afweten waardoor stack-overflows optreden die het videobewerkingsprogramma laat vastlopen.

Dat het 'n geheugenprobleem kan zijn blijkt al uit het feit dat de synchronisatie voorafgaand aan de vastlopers niet lekker loopt.

Maar het kan ook nog een koeling probleem zijn op de processor (van de PC) of op de videokaart zelf.
Daarvoor moet je de koelventilatoren even controleren op vervuiling en werking.
Zijn de koelventilatoren te zeer vervuild dan treedt bij zware belasting van het systeem oververhitting op met de problemen zoals je omschreven hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een + Dit is ook mijn vermoeden.
Makkelijk antwoord probeer is die dikke stekker die in de computer gaat en het beeldscherm flink aan te drukken. Je weet wel die grote stekker met zoveel puntjes.