Ik ga mijn laptop verkopen. Hoe haal ik alle info ervan af van mijn ssd?

Ik ga dus mijn laptop verkopen, daarin zit als enige een 128gb ssd v200 kingston. Daar zit dus ook windows op. Weet iemand een goed eraze programma, en hoe doe je dat dan als je je hele ssd gaat leegmaken terwijl dat programma nog moet draaien? Het moet dus niet zo zijn, wat meerdere mensen hebben meegemaakt, dat daarna de ssd niet meer herkent wordt etc. Hij moet namelijk nog wel verkoopbaar zijn!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (4)

Dat doe je goed en veilig met killdisk. Installeer het programma op je werkende laptop. Start het programma en maak een bootable cd, dvd, floppy of usb versie aan. Start hiermee, soms moet je in het bios aangeven wat de startvolgorde is om te zorgen dat het van bijv de usb versie start. Je draait dan killdisk en alles wordt willekeurig overschreven met enen en nullen. Is niet meer terug te halen.

Voor gebruiksgemak bij verkoop installeer je eventueel windows opnieuw op de nu lege laptop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel niet netjes van je dat je de functionaliteit beschrijft van de professionalversie van killdisk zonder daarbij te vermelden dat deze versie omgerekend een kleine €40 kost terwijl er prima gratis alternatieven zijn!
Je kan beter naar een ander alternatief dan killdisk zoeken. De gratis versie van killdisk kan je disk namelijk alleen overschrijven met nullen! En dat terwijl er freeware is die je disk met random data kan overschrijven en dat is veel betrouwbaarder.

Zoek maar eens op het net en je zal tal van deze programma's vinden. Laat je dan alleen niet wild maken dat je de disk 17 keer moet overschrijven. 2 keer is meer dan genoeg en meer is compleet zinloos. Een poging om gegevens van een disk te halen die meer dan 1 keer overschreven werd is voor zover bekend nog nooit gelukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, ik zat nog met een andere vraag in gedachten waar het wel om een harddisk ging.
Wat ik doe is op booten van een andere schijf/cd/usbstick en daarvandaan de harde schijf opnieuw formateren met een niet standaard formaat. Kies dus niet de quickformaat methode :). En daarna linux er op installeren. Het is verkoopbaar en je windows licentie mag je toch niet door verkopen, omdat het persoonsgebonden en machine gebonden is.
De bootable disks met linux er op zijn gratis en kunnen alle windows data wissen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n erase programma draai je va een andere bron zoals een USB stick of CD. Op die manier blijft de SSD waar normaal gesproken va wordt opgestart ongebruikt en ben je dus vrij om te doen en laten wat je wilt zonder dat die in gebruik is door andere processen.

Een handige CD (ook USB versie mogelijk) om bij de hand te hebben is die van Hirens. Daar staan tal van tools op die van pas kunnen komen + een mini win omgeving zodat je makkelijk met een grafische interface kunt werken.
http://www.hirensbootcd.org/download/
http://www.hiren.info/pages/bootcd

Je kunt dus opstarten met hirens en de SSD leeggooien. Daarna lijkt het me verstandig win opnieuw te installeren. Met een beetje geluk kun je gewoon de recovery optie gebruiken en anders moet het gewoon vers. Mocht de SSD niet herkend worden is dat een kwestie van de juiste drivers inladen tijdens het installatie proces. Die drivers zijn via de website vd fabrikant terug te vinden.