Download Speedfan, dat programmatje geeft je de exacte temperatuur aan van je processor + meer...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet van je voeding natuurlijk. Dat is nl geen onderdeel van je Mobo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je mijn antwoord lezen? Er staat duidelijk inteperatuur van processor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan prima lezen, er staat "processor + meer..." Aangezien de vraag over een voeding gaat neem ik aan dat je bedoelt dat in die "meer" de voeding ook zit. Als je dat niet bedoelde verdient je vraag ook een min, je bent dan gewoon een antwoord aan het geven waar de vrager niks aan heeft. De vraag kan dan dus ook aan jouw gesteld worden: Kan je de vraag lezen?
in tegenstelling tot het bovenstaande antwoord is er geen manier om vanuit je computer te zien hoe warm je voeding is.

de 24 pin kabel, en 4/8pin 12v hebben hier geen interface voor. feit.

het beste kan je wat zware games/programma's draaien, en na een tijdje voelen hoe warm de lucht is die uit je voeding komt. als de lucht als een fohn / autokachel op hoog voelt, is het niet best. Ideaal is omgevingstemperatuur + 5 graden, warmer kan ook, maar kost mogelijk levensduur en kan duiden op een (te)lichte voeding.

ook de verdere koeling van je pc (en dus warmte in je kast) heeft invloed op de warmte van je voeding, als je voeding immers al warme lucht aanzuigt heeft het minder koelend effect.

met de volgende tips is het mogelijk evt problemen op te lossen, maar zorg wel dat dan je computer uit is, de stekker uit de voeding is, en druk dan even op de aanknop (dan gaat ie 1 sec aan, en valt ie uit, is de resterende stroom uit je voeding en andere componenten)

bij twijfel kan je altijd een stofzuiger op je voeding zetten, de roosters aan de voor/achter/onder, dit haalt het ergste stof weg, en houdt em net wat koeler en langer levend.

dit kan je dan meteen bij je cpu fan doen, en rustig in de buurt van je ram/3d (niet aanraken voor de zekerheid, hoewel ze wel wat kunnen hebben en een stofzuigermond meestal van plastic is), dat scheelt weer wat warmte die blijft hangen.

mocht je merken dat er veel warmte in je kast blijft hangen, kijk dan of je in de voorkant/zijkant er misschien een (extra) ventilatortje bij kan hangen, en ik raad altijd aan met stoffilters, dat scheelt later stofzuigen/hitte problemen.

ventilatortje in de achterkant kan ook, maar ik heb gemerkt dat alleen afzuiging ervoor zorgt dat je stof van alle kanten naar binnen zuigt, flink koele lucht naar binnen blazen (door een filter), dat duwt de warme lucht naar buiten, 2 vliegen in 1 klap.

helpt dat allemaal niet en is je voeding nog heet, dan moet je je voeding echt eens goed testen, daar is een gratis programmatje voor: occt.

deze heeft een "power supply" test, deze belaad je voeding meer dan normaal gebruik/het zwaarste gegame ooit zou doen. als deze test voltooit krijg je allemaal grafiekjes, ook van de voltages die je voeding levert, zitten hier echt dalen in (bv van 12.4 volt, naar 11.4, of van 5.02 naar 4.5...) dan word je voeding overbelast door de componenten in je computer, en is het tijd om voor een zwaardere/betere kwaliteit voeding te gaan shoppen.

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er komt een beetje lauwe lucht uit de voeding... is het nou ook zo als ik 2 beeldschermen aanzet op 1 videokaart dat de voeding er ook onder lijd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
endemion: 3/4e, als het er niet meer zijn, van de pc's heeft nog steeds de voeding bovenin de kast, en zelfs een voeding onderin kan "geflipt" gemonteerd zijn waardoor hij vanuit de kast uitzuigt. verder word er gevraagd om een manier te meten, dit gaat niet zomaar, maar deze manier komt toch het beste in de buurt om de warmte van je voeding te schatten. Ook zeg ik niet dat de vraagsteller eerst buiten moet staan om koude handen te krijgen, dus ik neem dan ook aan dat zijn/haar handen gewend zijn aan binnentemperatuur, en dus de delta tussen voeding en binnenlucht kunnen schatten. ook warmte die niet direct aan de lucht word afgegeven kan je voelen door dichtbij de voeding te zijn, stralingswarmte. dat, en het is vrij eenvoudig een stoffilter schoon te maken door er een stofzuiger op te zetten, en is voor de a-technische persoon een stukje makkelijker (voelt veiliger) dan heel de kast steeds open te schroeven. ook stof uit je voeding krijg je moeilijk weg, voorkomen dat het er in komt is beter dan genezen.
De temperatuur van de voedingseenheid is niet zo te meten nee, maar er is een programma siw wat wel de sensoren in de pc zelf weergeeft en daar kun je bij problemen echt veel van leren. Je vind de temperaturen bij sensors. Zie bijgaande link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom zou je de temperatuur van je voeding willen zien?

een goed merk voeding word niet warm

als je nu een goedkoop merk hebt
nou ik echt een beter merk halen
die goedkope chinese rommel
wil nog weleens alle componenten killen

ik raad je de zilver metalen voedingen zwaar af
al veel problemen mee gehad
ook met de goedkope merken
de wattage die op de sticker staat
haalt ie NOOIT
alleen de goede merken kunnen dat

goede merken:

Antec
Be Quiet
Coolermaster
Enermax
OCZ
Revoltec
Seasonic
Silverstone
Thermaltake

slechte zijn : sweex
trust

en alle merkloze voedingen
en voedingen waarvan het merk niet bekend is
vooral in van die kant en klare rommel pc`s van de aldi enzo hebben dat altijd

ik hoor dat dit helpt
mvg