Wat is de standaard toetsenbord layout?

ik ben op zoek naar een nieuw toetsenbord maar ik weet niet welke layout ik moet kiezen.
Ik weet wel dat ik niet de Nederlandse moet hebben, maar er bestaat ook een Europese en een met een US layout
hier zijn de twee links:

http://www.mycom.nl/Product/Toetsenbord-en-muis-Toetsenbord/Corsair-Vengeance-K90,-MMO-Mechanical/1356211

http://www.mycom.nl/Product/Toetsenbord-en-muis-Toetsenbord/Corsair-Vengeance-K90,-MMO-Mechanical/1308029

Ik ben op zoek naar de standaard layout, die ze eigenlijk overal hebben...

ik hoop dat iemand me kan helpen, alsvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
21.1K

Antwoorden (3)

US-layout wordt normaliter in Nederland gebruikt, van een EU-layout had ik nog niet eerder gehoord, ik verwacht dat niet zal verschillen met US maar dan met extra umlaut tekens e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland is de US-layout het meest gebruikelijk.

Bij de twee toetsenborden die jij noemt kun je het verschil (of eigenlijk: één van de verschillen) tussen de US-layout en de EU-layout zien als je aan de linkerkant onder het grote plaatje op het tweede kleine plaatje klikt. Je ziet dan een detail van de linkervoorkant van het toetsenbord.

De US-layout heeft een brede shift-toets. Direct naast de shift-toets beginnen de letters.

De EU-layout heeft een smalle shift-toets. Tussen die smalle shift-toets en de letters zit een toets met daarop de > en de <.

Die smalle shift-toets met daarnaast de > en de < ken ik overigens van de Duitse lay-out. Helaas is het plaatje te vaag om te zien of bij de EU-layout de linker letter op de onderste rij een Z is (US-layout) of een Y (Duitse layout).

Maar goed, om terug te komen op je vraag: wij gebruiken in Nederland vrijwel uitsluitend de US-layout.

Cryofiel
11 jaar geleden
normaliter hanteren wij hier het QWERTY-toetsenbord. Het grote verschil zit hem in de extra tekens (<>";?etc). Die kunnen weleens op een andere plaats zitten. Daarnaast heb je nu ook toetsenborden met extra layout, zoals de windows key en/of emailkey, euro- dollarkey. Het scheelt weer werken met de ALT-key. Ook heb je toetsenborden die je kan programmeren. Je kiest dan zelf de functie onder de keys. Succes