Mijn computer start niet meer op. Ik heb mijn voeding gestuurd en bleek goed te zijn. Is dit een moederbord of cpu probleem?

ALs ik me computer probeer op te starten kan hij niet aan.
er blijkt het geen spanning krijgt.
Ook heb ik de schakelaar I/O naar I gedrukt maar tevergeefs.
weet iemand of het de moederbord of cpu is . Want ik kreeg de advies dat me voeding wordt teruggestuurd en dat mogelijk me cpu of moederbord is

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
6.6K

Het beste antwoord

Als de voeding goed werkt en je er zeker van bent dat er spanning op de stekker naar de voeding toe staat, zit het probleem waarschijnlijk in de computer zelf.

Het eerste wat ik je aanraad is te kijken naar een groen lampje op het moederbord. Deze is op 99% van alle moederborden aanwezig en gaat als het goed is branden zodra er stroom aanwezig is. De pc hoeft hier dus niet voor aan te staan!

Als dit lampje niet brandt maar wel aanwezig is, moge het duidelijk zijn dat je moederbord defect is.

Als dit lampje brandt (of als er geen lampje aanwezig is), raad ik je aan naar je cmos te kijken. Op het moederbord zit een klein, rond, plat batterijtje. Deze zou je kunnen verwijderen, dan pc zonder stroom paar keer aan drukken (om rest-stroom kwijt te raken) en daarna batterij weer terug plaatsen. Dit zal je cmos resetten.

Als er een grapjas aan je pc gezeten heeft, kan het zijn dat de jumper (zeer klein vierkant dingetje dat 2 contactpunten met elkaar verbindt) bij de cmos batterij / chip in de buurt verkeerd is gezet. Als dit het geval is, zal de pc niet meer aan gaan. Het gaat hier om 3 contactpunten. Verbind de middelste met 1 van de buitenste door de jumper er overheen te plaatsen en zie of het effect heeft. Dit reset overigens ook meteen je cmos.

Bij een defecte processor gaat de pc over het algemeen nog wel gewoon aan. Dus hier verwacht ik geen problemen.

Als de oorzaak nu nog steeds niet bekend is, raad ik je aan om alle niet-essentiële onderdelen los te koppelen. Denk hierbij aan CD/DVD spelers / branders, extra harde schijven / ssd's, geluids- en netwerkkaarten etc etc. Maak je systeem zo basic mogelijk en test dan of het weer werkt. Zoja, sluit stuk voor stuk een onderdeel terug aan en test weer om te zien welke de oorzaak is.

Kom je er nu nog steeds niet uit? Dan wordt het tijd om een afspraak te maken bij een specialist voor een diagnose (tenzij je zelf alle onderdelen extra op voorraad hebt natuurlijk en alles stuk voor stuk kan vervangen en testen).