Hoe werkt waterkoeling bij pc's

Vond het wel interessant

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En kun je het zomaar in een pc bouwen?
Ritsuka
11 jaar geleden
Wel goed opletten met lekken

Het beste antwoord

Je hebt verschillende systemen, gesloten en open. Een gesloten systeem is al gevuld en is heel makkelijk te monteren. Zo'n systeem heeft een pompje om het water rond te pompen, een cpu-block om de cpu te koelen en een radiator om te warmte weg te leiden.

Een open systeem kan je helemaal aanpassen en heeft meestal een reservoir, radiator, pomp en cpu-block.

In principe kan het in elke computer gebouwd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen de CPU, maar ik had ook de GPU en chipset watergekoeld.
Je kan zelfs de HDD waterkoelen. Het nadeel is als je een andere videokaart wilt, want dan moet je een andere block ertussen plaatsen.
Maar bij mij heeft hij 7 jaar naar volle tevredenheid gewerkt.
Mijn CPU had ik 48% overclocked, dus een goede koeling was essentieel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kan inderdaad ook je geheugen, harddisk en chipset gaan koelen. Tegenwoordig is dat eigenlijk niet meer nodig. Een videokaart in je loop zetten zorgt weer voor veel warmte in de loop en dat is weer minder goed voor je CPU. Dan kan je beter 2 aparte loops nemen. Maar een standaard overclock van 48% is best netjes inderdaad. Mijn record was iets minder dan 100%, maar dat was dan ook op LN2 en niet op waterkoeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet elk onderdeel met normaliter een fan waterkoelt zie ik het hele idee achter waterkoeling niet. Of zijn er situaties dat waterkoeling een betere koeling geeft dan luchtkoeling en nog een stabiele werksituatie oplevert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waterkoeling geeft in 90% van de gevallen betere koeling. Waarom zou het geen effect hebben als je niet alle componenten waterkoelt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waterkoeling lijkt me vooral een mooie oplossing om alles stil te houden, het koeler houden argument lijkt me voor een veel kleiner publiek echt nodig (namelijk diegenen die zwaar overklokken). Als je maar een ding waterkoelt heb je nog steeds andere fans draaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord.