Hoe kun je aan een Laptop zien hoe oud dat ie is?

Of dat hij veel of weinig draaiuren heeft gemaakt.
b.v als je een 2ehands laptop wilt aanschaffen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
31.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je met deze prijzen nog een 2de hands laptop kopen (ellende overnemen). Voor 400 euro heb je al een leuk ding nieuw met garantie en een verse accu.

Het beste antwoord

dit zou je aan de specificaties kunnen zien, maar mogelijk is er nog een manier om dit exact te kunnen zien!

een hard-disk slaat over het algemeen op hoeveel uren hij heeft gedraaid, dit slaat hij op met S.M.A.R.T. (Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology; often written as SMART)

<<-
09 0x09 Power-On Hours (POH) Count of hours in power-on state. The raw value of this attribute shows total count of hours (or minutes, or seconds, depending on manufacturer) in power-on state.

On some pre-2005 drives, this raw value may advance erratically and/or "wrap around" (reset to zero periodically).
-->

er zijn tooltjes die deze smart waarden uit kunnen lezen, ik heb even gegoogled, en heb bij de bron een link gezet naar een gratis programmatje wat dit uit kan lezen.

je moet dus naar de power-on hours kijken, succes.

Toegevoegd na 7 minuten:
soms moet je dat SMART in de bios aanzetten, maar over het algemeen niet. Als het uitstond, kan de computer de smart niet uitlezen, maar de schijf houdt nog wel de uren bij. en zoals er al staat in het engels, dit is niet altijd even accuraat, sommige schijven slaan het bv niet goed op.

overigens zijn draaiuren voor een pc niet zon probleem, het is niet alsof het een auto is, hij hoeft geen 20 jaar mee. Een goed onderhouden computer (stofvrij etc.) gaat zowieso heel lang mee, ik heb hier nog een pentium 4, 1.6ghz liggen.. van 9-10 jaar oud, heeft vroeger altijd aangestaan.. ding doet het nog goed, alleen zodra ik er een nieuwere windows/msn/flash etc op zet.. word hij zo sloom als de nete, hij is gewoon niet snel genoeg voor de programma's van nu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

-De batterij
-De specs want je hebt bijv: bij de i7 een 2de generatie processor een 3de generatie processor en een intel core 2 duo stoppen ze nu niet meer in een laptop, maar wel een i3 duo
2core.
-bij macs had ik een app met alle info van de batterij en wanneer je laptop is gemaakt dus apps op een mac.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je op http://tweakers.net/pricewatch/cat/496/laptops.html het merk en de typenaam van de laptop intikt, krijg je niet alleen een lijst met winkels die hem nog op voorraad heeft, maar ook te zien wanneer die is ingevoerd door een tweaker. Dat geeft een goede indicatie. Op dit moment staan er 72 typen laptops die ouder zijn dan twee jaar:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/496/laptops.html#filter:q1ZKyywqLgkoykxODcnMTfVNrFCyMjSyMDY2NbYwN9BBl87MU7KyNDEzNzE2AMnmF6WkFrllpuakKFkplWWmlhcr6SgVgFSDVRoZANUUJ-cXQcw1hXFAciCZ1JzU5JLUlOCC1GTPlGIlq2glIwugAcZKsbUA

Kom je de laptop niet tegen op Tweakers, dan is de kans levensgroot dat de laptop toch te oud is om nog te willen hebben (tenzij je er niet meer voor geeft dan zo'n 30 euro).

Verder een kwestie van Googlen natuurlijk, en de laptop goed bekijken als die beschikbaar is: vaak staat het jaartal op de achterkant, soms achter een los te schroeven klepje, en soms moet je het toetsenbord loshalen om een jaartal te vinden. Maar dan is het makkelijker om te Googlen.

Een laptop van ouder dan zo'n 2 jaar zou ik niet zo gauw aanschaffen; vaak is de accu niet niet goed meer tegen die tijd (dat is vaak één van de hoofdredenen om de laptop te verkopen - die dan dus bij jouw terecht komt als je niet oplet :)).

Aantal draaiuren: naar mijn weten is er geen laptop of besturingssysteem die dat standaard bijhoudt.
Kijken of er geen krassen op het scherm zitten en of de accu nog goed is: dat soort zaken is belangrijker.
Mijn monitor heeft bijv. duizenden draaiuren naar is nog als nieuw. Hangt er allemaal maar van af... Kwaliteit, en hoe men er mee is omgegaan.

Toegevoegd na 23 uur:
N.a.v. de reactie van steefun:
Je kan met een tooltje zien hoevaak de harddisk opgespint is:
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=606&sid=3&lang=en
(De SMART-info.)
Er is trouwens ook een variabele te zien die aan zou geven hoe lang de harddisk aangestaan zou hebben. Hij geeft bij mij aan: 64 uur (wat volstrekte onzin is; deze PC staat al jaren aan).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het laatste stukje wil ik even iets zeggen.
Het is inderdaad zo dat een laptop niet echt zijn draai uren bij houd. De hdd daar in tegen wel.
Ik gebruik zelf wel eens een programma (weet de naam even niet ) Je kunt daar de draai uren en de inschakelingen zien. Natuurlijk heb je gelijk dat je bij het vervagen van een hdd niets meer met die informatie kunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Ik gebruik zelf wel eens een programma (weet de naam even niet ) Je kunt daar de draai uren en de inschakelingen zien." Dat klopt, maar ik vermoed dat SMART dan aan gezet moet zijn direct na aanschaf (standaard staat SMART volgens mij altijd uit?).
Ga naar de site van de fabrikant. Type jouw model en srnr in en je weet de productiedatum. Het aantal draaiuren kan je niet achterhalen, wel de intensiteit vd gebruiker (versleten letters op keyboard bijv.). De accu is ook een goede graadmeter (snel leeg > oude accu > oude laptop)