Is er een manier waardoor ik mijn accu in mijn laptop kan laten zitten zonder dat deze verder opgeladen wordt? (om te voorkomen dat hij lui wordt)

Ik kwam er laatst achter dat accu's 'lui' kunnen worden, sindsdien ligt de accu van mijn laptop naast de laptop, omdat ik de laptop meestal toch als desktop gebruik (lees: op netstroom). Nu vroeg ik me af of ik de accu ook gewoon kon laten zitten (handiger) zonder dat deze als het ware aan het stroom zit, of beter gezegd: opgeladen wordt. Hierdoor zou mijn accu dus niet lui worden, terwijl ik hem wel kan laten zitten (dit heeft voor mij veel voordelen). Kan dit dus?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

De accu regelmatig gebruiken is gezond. Enkele keren per maand ontladen tot 10% en dan weer opladen is beter dan hem altijd maar op de lader te hebben.

Sommige mensen beweren: de accu opladen tot 80%, uit de PC halen en koel bewaren voor maximale levensduur.

Ik ken Samsung laptops waar je de bios kunt instellen om de accu tot maximaal 80% op te laden: dat schijnt beter te zijn voor de levensduur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Neen, dat gaat alleen door de adapter eruit te trekken en dat wil je denk ik niet. De batterij is een stukje hardware en kan niet softwarematig ge-bypassed worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je accu kan gewoon in je laptop blijven, de stroom moet er alleen af. Dus stekker uit het stopcontact, of je kunt een stekkerblok met een schakelaar kopen, en de schakelaar uit zetten als je laptop vol is of als je gaat slapen.
Als je zo'n stekkerblok met veel stopcontacten hebt, is dat ook handig voor andere apparaten die aan de oplader zitten of die anders op 'stand by' blijven staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ervaring is dat mijn accu het na circa 3 jaar nog steeds 2 uur trekt.
Mijn situatie is dat de laptop 99% van zijn tijd aan het net hangt en dat de accu er nimmer uit is geweest.
Mijn conclusie is dus dat je de accu er lekker in kunt laten zitten, bijkomend voordeel is ook nog dat als de stroom uitvalt je laptop het gewoon blijft doen!