Waarom worden mijn usb-sticks onbruikbaar tijdens gebruik op mijn pc?

Onlangs heb ik, zoals zo vaak, een usb-stick op mijn pc aangesloten en gebruikt. Tijdens het gebruik/lezen werd de usb onbruikbaar en kreeg ik de melding dat hij geformatteerd moest worden. Helaas ging het formatteren ook niet; kreeg een melding dat het niet geformatteerd kon worden. Toen op een andere pc geprobeerd, zelfde probleem. Ok, einde usb dacht ik..helaas, kan gebeuren.
Zojuist een andere usb gebruikt, exact hetzelfde probleem. Een 2e usb die ik nu in de prullenbak kan gooien.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt, laat staan 2x achter elkaar in 1 week.
Iemand enig idee hoe dit kan? Wil geen 3e usb verknallen.

Mvg Sonaya

11 jaar geleden
in: Hardware
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe ontkoppel jij je USB sticks ?
Trek je deze er gewoon zomaar uit je USB aansluiting ?
Daar dit niet echt duidelijk is, je moet altijd je USB netjes afkoppelen via windows.
Laat even weten hoe of wat...
Kan dan een gerichter antwoord geven indien nodig..
Sonaya
11 jaar geleden
Ja, maar zo doe ik dat al sinds de pc en usb-sticks bestaan :). En de pc waarop dit gebeurt wordt weinig gebruikt. De pc op mijn werk natuurlijk elke dag en daar gebeurt dit nooit. Is toch vreemd?

Antwoorden (2)

Het kan zijn dat je usb poort door het vele gebruik wat verslijten is.
en dat het contact niet helemaal optimaal is
daardoor kan de stroom heel erg fluctueren
en zo nu en dan onderbroken worden daardoor ontstaan hoge piekspanningen
met zelf een soort bliksempje tot geval
net als bij een bougie
onstaat er een vonkje op het moment dat je de stroom onderbreekt
misschien hier niet zichtbaar
maar de voltage schiet plots heel er omhoog
en daar kan een usbstick chip niet goed tegen
dus kijk even goed of je usb poort niet verbogen is en of er niet al teveel spelling is misschien kan je het wat terug buigen
(test het even met je pc uit en van de stroom)
en anders moet je toch de poort vervangen denk ik
capthavoc
11 jaar geleden
Sonaya
11 jaar geleden
De pc waarop dit gebeurt wordt weinig gebruikt. De pc op mijn werk natuurlijk elke dag en daar gebeurt dit nooit. Is toch vreemd?
Maar wat jij aangeeft als mogelijke oorzaak zal ik even gaan checken. Ik ga de pc even inspecteren van binnen en desnoods de poort vervangen. Logische verklaring. Bedankt!
capthavoc
11 jaar geleden
het kan ook dat stof de verbinding verminderd
het is misschien maar minimaal maar een laagje stof kan de verbinding ook slecht maken dus misschien even proberen schoon te maken ?
Een tijdje terug kreeg ik ook vaak meldingen of ik mijn externe harde schijf wilde formatteren. Mij werd verteld dat ik hem niet netjes verwijderde. Ik trok hem er altijd uit ook wanneer er nog iets open stond. Maar het is de bedoeling dat je rechts onderin je scherm(Windows) klikt op: veilig verwijderen. Je usb op de Mac sleep je naar de prullenbak om veilig te verwijderen. Vervolgens kun je hem eruit trekken.

Meerdere oorzaken zijn natuurlijk ook mogelijk.
Ik hoop dat je iets hiermee kunt.