Wat kan je allemaal met een grafisch tablet?

Ik wil me verdiepen in het gebruik van een grafisch tablet. Eentje die met USB werkt en niet zo'n grote monitorscherm. Ik zoek er een van onder de €100 waar je aardig wat mee kan doen. Is er ook losse software voor om wat je tekent om te zetten in een soort 3D effect op je PC of andere doeleinden dan alleen maar het 'vervangen' van de muis en in Paint wat tekenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is puur een muisvervanger. Als dit er zou zijn: "losse software voor om wat je tekent om te zetten in een soort 3D effect op je PC" dan zou dat net zo goed voor een muistekening kunnen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Tip: ga liefst wel voor Wacom, zo'n tablet van bijvoorbeeld de Aldi werkt niet goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MrTomaat: de betere (en waarschijnlijk duurdere) tablets zijn drukgevoelig, daarmee kun je net zo tekenen als met potlood (harder duwen is een dikker lijntje). De echt luxe (cintiq) hebben een paintbrush tool waarmee je redelijk realistisch kunt paintbrushen. De goedkoopste tablets doen inderdaad weinig meer dan een standaard muis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tekentablets hebben ook drukgevoeligheid, dus het is meer dan alleen een muisvervanging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het vermakkelijkt bijv. het tekenen en eventueel designen wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zeker, als je zo'n ding gewend bent zal je niet eens meer snappen dat je nog met een muis kon werken. @AdrieK: ach ja, compleet vergeten. Ging me er ook meer omdat er geen hocus-pocus 3D uit zo'n ding komt, niet meer als met een muis iig. De drukgevoeligheid is wel een pluspunt voor artistiek gebruik. Althans ik neem aan dat het bij 3d-design niet echt van toepassing is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanraden en wat zijn de minimale eisen?

Het beste antwoord

Ik heb precies de tablet die jij afgebeeld hebt. Ben er redelijk tevreden over, hij was geloof ik 60 euro. Het zijn in feite muisvervangers, het is wel beter voor je pols dan een muis. Maar je kunt er dus mee tekenen, en schrijven. Ik gebruik hem vooral in photoshop. Mijn tablet, van bamboo dus heeft zelf wel een aantal programma's die je kunt gebruiken, maar zo'n programma als wat jij zegt bestaat volgens mij nog niet.
Een kennis van mij gebruikt wel een of ander programma om 3d te tekenen, maar hij tekent alles dus zelf in 3d. De tablet die je hier hebt afgebeeld is een prima tablet om mee te beginnen.

Toegevoegd na 34 seconden:
die is met usb aansluiting, overigens. Maar dat zijn de meeste standaard tablets