Hoeveel cm2 effectieve zit er op een 3,5 inch harde schijf per layer waar data op geschreven kan worden, en hoeveel op een 5 1/4 ?

Voor de rekenwonders onder ons?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5,25" schijven worden niet meer gemaakt, dus waarom je het wil weten is de vraag. Wat je iig kan zeggen is dat een 5,25" HDD veel effectiever zou zijn, aangezien elke cm die je van het midden afgaat je meer oppervlakte krijgt.

Antwoorden (1)

de oppervlakte van een cirkel bereken je met de formule A=pi x r2.
pi=3,14
1 inch = 2,54 cm.
De opp van de 3,5" schijf is dus A = 3,14 x 2,54 x 2,54 = 20,26 cm2.
De opp van de grotere schijf kan je dan zelf uitrekenen.

Let op: een schijf heeft ook nog delen die niet worden beschreven en die worden gebruikt voor het formatteren.

En wordt de harde schijf aan één kan beschreven of aan twee zijden? Ook daar moet je rekening mee houden.