Is RAM geheugen: DDR3 4GB(2x2) 1333 Mhz sneller dan: DDR3 8GB(2x4) 1060Mhz?

Omdat eigenlijk de snelheid van de RAM minder groot is toch?
En ik kan nergens de snelheid vinden van dit product:http://interngeheugen.com/prod/34174/kingston-4gb-module-ddr3-voor-apple-oa.-macbook-pro-imac-mac-mini.html#-omschrijving

Groet

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Het beste antwoord

Het aantal Mhz staat voor de doorvoersnelheid per clockcyclus. 1333 Mhz is derhalve sneller dan 1060 Mhz.

Toegevoegd na 27 minuten:
De hoeveelheid bytes 8 (2x4) Gb of 4 (2x2) Gb heeft op de snelheid van het geheugen geen invloed.

Wel kan het zijn dat je computer als geheel met 8 Gb trager geheugen toch sneller reageert dan met 4 Gb sneller geheugen, met name als je applicaties gebruikt die veel geheugen gebruiken ( als de benodigde hoeveelheid geheugen groter is dan het beschikbare geheugen moet het besturingssysteem gebruik gaan maken van het veel tragere 'virtuele geheugen', op de harde schijf).
rose
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus de 2x4 gb 1060mhz is wel sneller dan de 2x2 1333mhz?
rose
11 jaar geleden
Nee, dat zeg ik immers, 1333 Mhz is sneller dan 1060 Mhz. De hoeveelheid bytes 8 (2x4) Gb of 4 (2x2) Gb heeft op de snelheid van het geheugen geen invloed. Wel kan het zijn dat je computer als geheel met 8 Gb trager geheugen toch sneller reageert dan met 4 Gb sneller geheugen. Met name als je applicaties gebruikt die veel geheugen gebruiken ( als de benodigde hoeveelheid geheugen groter is dan het beschikbare geheugen moet het besturingssysteem gebruik gaan maken van het veel tragere 'virtuele geheugen', op de harde schijf)

Andere antwoorden (1)

Zoals de vorige persoon al aangaf is de clocksnelheid(1333 tov 1060) van het geheugen belangrijk voor de snelheid van je systeem echter, alleen kijkend naar de snelheid van het geheugen missen nog de "timings" van het geheugen. Deze timings bepalen ook voor een groot deel de snelheid van het geheugen.

Specifiek voor jouw situatie en de algemene snelheid van het systeem zou ik je niet aanraden over te stappen op een lagere hoeveelheid "sneller" geheugen.
Dit omdat dit enkel winst geeft met lichte taken, zou je meerdere zware en geheugen intensieve taken willen doen, dan is het aan te raden om meer geheugen te hebben omdat anders je computer over gaat op het gebruik van je harde schijf als tijdelijk geheugen wat vele malen trager is dan het RAM geheugen.