Hoe kan ik mijn laptop partitioneren in C en D schijf?

Hallo,
Ik heb net een nieuwe Vaio laptop van Sony met een harde schijf van 500 Gb. Deze heeft windows 7 en is dus voorgeinstalleerd. Maar er zit maar 1 harde schijf in. Kan ik deze opspliten in verschillende partities (C en D) en hoe doe ik zoiets?
Ik heb weinig verstand hiervan dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1K

Het beste antwoord

1) Klik op start en typ: Computerbeher en klik op enter
2) Klik op opslag> Schrijfbeheer
3) klik met je rechtermuisknop op de schijf die je wilt verkleinen, en klik op Volume verkleinen
4) geef aan hoe klein je het volume wilt maken
5) er ontstaat nu een partitie die niet toegekend is, door daar met je rechtermuisknop op te klikken en deze toe te kennen heb je een nieuwe partitie gemaakt

Zo, dat was heel kort en bondig hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Partitie verkleinen om ruimte voor nieuwe partities te maken.

Bevat de harde schijf slechts één partitie (met daarop zowel Windows als data), en is er geen behoefte aan om Windows helemaal opnieuw te installeren? Of maakt de recovery-procedure het onmogelijk Windows op een kleinere partitie te installeren? Dan is er toch nog hoop! De huidige C:-partitie kan worden verkleind (mèt behoud van gegevens), om vervolgens uit de resterende ruimte nieuwe partities aan te maken.

In Windows Vista/7 kan wel met Windows Schijfbeheer (via het onderdeel Systeembeheer van het configuratiescherm, Computerbeheer) de omvang van systeempartitie worden aangepast. Klik hiervoor met rechts op de partitie en kies voor Volume uitbreiden of Volume verkleinen. In de praktijk valt deze optie wel wat tegen omdat Windows Schijfbeheer geen bestanden kan verplaatsen. Hoewel deze procedure probleemloos zou moeten verlopen, is het verstandig eerst de op de partitie aanwezige persoonlijke gegevens veilig te stellen. Wees voorzichtig met alternatieve partitioneringssoftware, gebruik deze alleen wanneer deze geschikt zijn voor de nieuwe versie van het NTFS-bestandssysteem!

Ik hoop dat het zo uitgebreid genoeg is beantwoord.
met vriendelijke groet (ook aan het Moderatieteam).