Waarom zegt mijn laptop dat hij maar 511mb RAM heeft terwijl hij 512mb heeft?

Ik heb een hp pavilion zv6000 waar windows XP op voorgeinstalleerd was. Omdat ik een schone installatie wilde heb ik er gelijk windows 7 opgezet (64bit). Alles werkt prima totdat ik de draadloze printer wilde installeren. Een HP all-in-one b110 series. Tijdens de installatie meldt hij dat ik maar 511mb ram heb en dat hij 512mb nodig heeft om de printer te installeren. Hoe kan ik dit oplossen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

hoi Viso,

geheugen wordt in KB gemeten. K = kilo = duizend (1000)
B = Byte (8 bits); b = bit (geheugen eenheid 1 of 0)
door de interne constructie blijkt een KB in werkelijkheid 1024 bits te zijn en geen 1000 bits. (binaire telling, is een ander verhaal)

er wordt dus óf per 1000 geteld, óf per 1024
dat verklaart het verschil.
in werkelijkheid veranderd de hoeveelheid geheugen natuurlijk niet.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

lastig, maar waarschijnlijk wordt er een kleine beetje geheugen als video geheugen o.id
je kan het alleen oplossen door extra geheugen te kopen
omdat je xp hebt kan je readyboost niet gebruiken
maar wellicht is daar iets op te vinden ?
maar ga er maar vanuit dat je extra geheugen moet kopen
gewoon doen want zo duur is dat niet
en 1 gig is echt wel handig
capthavoc