Mijn computer valt steeds uit (vooral onder films en flash spelletjes), hoe kan ik dit voorkomen?

Sinds korte tijd valt mijn computer zonder reden in 1 keer uit (hij wordt in 1 keer zwart). Daarna duurt eht weer een tijdje tot hij kan opstarten. Dit gebeurt vooral wanneer ik een filmpje kijk of een flash spelletje speel. Hoe kan ik dit voorkomen?

11 jaar geleden
in: Hardware
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hallo
1- heb je directx en welke versie?
2- ben je zeker dat de ventilateur werkt goed en de omgeving is niet te warm?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geheugen zou kapot kunnen zijn.

Antwoorden (4)

oververhit misschien? word computer ook warm? of maakt het veel geluid? andere even je computer kast goed stofzuigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NOOIT je pc stofzuigen als je niet weet wat je moet doen!
Waarschijnlijk wordt je computer te heet tijdens het kijken van een filmpje. Filmpjes en spelletjes kosten veel processorkracht, waardoor de temperatuur kan oplopen.

Controleer of de koeling van je processor het nog doet, en verwijder eventueel aanwezig stof.

Toegevoegd na 33 seconden:
Bij oververhitting beschermt de computer zichzelf door uit te schakelen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Controleer ook de koeling van je grafische kaart. Deze heeft een aparte processor, en ook deze kan oververhit raken.
bamibal
11 jaar geleden
Drepolli
11 jaar geleden
Ik dnek niet dat dat het probleem is sinds de computer soms al na 2 minuten zichzelf afsluit, maar ik zal even kijken of het stof invloed heeft
Cryofiel
11 jaar geleden
Het klinkt wel als typisch oververhitting - vooral omdat het een tijdje duurt voordat je de computer weer kunt starten. Een andere mogelijkheid zou een geheugenprobleem kunnen zijn: slecht geheugen, of een timingprobleem in je geheugen. Maar in dat geval zou je je computer daarna direct weer moeten kunnen starten.
Uitvallen heeft doorgaans 2 mogelijke oorzaken.
- Oververhitting
- Voeding probleem
(in andere gevallen zie je eerder vastlopers dan volledig uitvallen)

Je kunt een sensorlogje starten om te zien waar het nu precies aan ligt. In de link hieronder staat beschreven hoe.
http://pchelper.nl/hardware-kennisdatabase-72/wat-te-doen-bij-een-vermoedelijk-hardware-56052/

Aangezien het een tijdje duurt voordat je weer kunt opstarten ligt oververhitting voor de hand hoewel het ook kan zijn dat een zekering in de voeding pas gereset wordt als een tijdje de stoom eraf is geweest.

Oplossing is meestal schoonmaken.
- Uitspuiten
- Stofzuiger
- Kwast
- etc.

Soms kan het ook voorkomen dat met name een cpu koeler niet goed vast zit. Dan is het een kwestie van demonteren en weer monteren. Bij het demonteren kon je er wel achter wat er precies niet goed zat en valt dat meestal wel te corrigeren. In een enkel geval is er iets afgebroken bv en zal zo'n koeler vervangen moeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik lees stofzuigen bij veel reacties. Dit moet je niet zomaar doen. Als je statisch bent of je stofzuiger dan heb je nog n ander probleem. Wat je wel kunt doen is een oude stuk van een panty om de zuigmond heen. Dan zuig je alleen het stof eruit. Zorg uiteraard wel dat je pc uit t stopcontact is. En voorzichtig natuurlijk. Helpt het niet dan verder kijken. het kan zelfs een virus zijn. Probeer hem eens te formateren. Dan weet je iig dat het niets softwarematig is...