Betrouwbaarheid is altijd zo'n lastig begrip omdat je er veel onder kunt verstaan. Wat bedoel je er mee? Bedoel je het in de zin van dat hij niet kapot gaat? En zo ja, waar ligt dan de grens van wel of niet betrouwbaar?

Hoe dan ook. De Crucial M4 en de Samsung 830 zijn zo'n beetje de meest populaire consumenten SSD's van het moment. Ze bieden hele goede prestaties voor het geld. Of ze ook lang meegaan is natuurlijk afwachten, ze zijn nog niet zo lang op de markt. Maar in de regel kunnen we wel stellen dat moderne SSD's behoorlijk goed zijn, ik heb er dus wel vertrouwen in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de OCZ Vertex 3 aangeschaft. Deze is downwards compatible, niet al te duur en heb ik hier veel positieve recensies over gelezen. (zie bron 1)

Antwoord op uw tweede vraag is dat het het niet meer of minder betrouwbaar maakt. Mijn OS draait soepel en vlekkeloos na het installeren van de firmware update. Uiteraard razendsnel opstarten en de updates vliegen er door heen. Het is wel aan te raden om vooraf een firmware update uit te voeren op de schijf. (zie bron 2)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inmiddels inderdaad een jaartje terug. "Er zijn geen harde cijfers, maar op diverse fora overheerst de mening dat de SandForce-ssd's minder betrouwbaar zijn dan de ssd's van Intel.."
De tijd zal het leren.. voorlopig zijn dit alleen geruchten en geen feiten.
De betrouwbaarheid maakt weinig uit.
Wil je aan een SSD beginnen, neem dan minimaal 128Gb, om het OS te instaleren, en de overige programma's op de hdd.
Bij een kleinere SSD zul je tegen het probleem aanlopen dat de schijf vol is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Bij een kleinere SSD zul je tegen het probleem aanlopen dat de schijf vol is." Nee hoor :). Daarvoor heb ik zelfs al genoeg aan een 32- of zelfs een 16GB-schijf. En ik heb tientallen programma's geïnstalleerd. Ik zoek wel altijd minimalistische programma's en installeer ALLEEN die onderdelen waarvan ik WEET dat ik ze ga gebruiken (extra softwareonderdelen installeren kan immers altijd nog. En dat is trouwens zeer zelden nodig). Ik doe dus altijd aangepaste setup.
En ik houdt mijn Windows-mappen leeg: hetgene wat overbodig is en wat ik verwijderd heb, is meer MB's dan hetgeen wat overblijft. Maar toch opteer ik voor 64GB: simpelweg omdat die sneller zijn dan 32- of 16GB.